پرش به محتوا

مشروطه و مسأله‌ی ایران امروز

••آنلاین••

مشروطه و مسأله‌ی ایران امروز
با علیرضا ملائی توانی

جامعه‌ی امروز ایران برغم دگرگونی‌های بزرگ و تغییرات ساختاری که در بدنه و بافت‌های گوناگون آن رخ داده است، هنوز در برخی از حوزه‌ها همسانی‌های فراوانی با جامعه‌ی ایران روزگارِ مشروطه دارد.
مشروطیّت نه به عنوان یک پروژه‌ی سیاسی، بلکه به عنوان مهمترین نظریۀ دولت دموکراسی – فراتر از مشروطۀ سلطنتی_ در قالب‌هایی چون جمهوری نیز تعریف‌شدنی است. از این رو، یک جهان‌بینی و افقی فکری و معنایی نیز به شمار می‌آید. لذا مشروطیّت به مثابه تکاپویی برای آزادی، تجربه‌ای زنده و در جریان است.
هدفِ اصلیِ انقلاب مشروطه تغییر اساسِ حکمرانی، و تغییر مبنای مشروعیّت به حکومت از طریق قرارداد اجتماعی، و به بیان دیگر، ایجاد سلطنتِ مقیّد مبتنی بر قانون اساسی بود که در واقع، بزرگترین دستاورد – هرچند ناپایدار- انقلاب نیز به شمار می‌رفت.
بدین‌سان، انقلاب مشروطه موجب گسست در خودکامگی سیاسی و تغییر در نظام اندیشه‌ورزی ایرانیان شد، و حیاتِ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در مسیری تازه قرار داد. پیامد این گسست، کشمکشِ پیوسته میان سنّت‌گرایی و تجدّدگرایی است که همچنان ادامه دارد. بی‌گمان، مشروطه‌خواهان به رغم همه‌ی دشواری‌ها بخشی از راهِ ناهموارِ پیش رویِ ایرانِ نو را پیمودند. آسیب‌شناسی تجربه‌ی زیسته‌ی مشروطه و شناخت علل آن مسأله‌ای قابل تأمل در روایت خاستگاه وضعیت کنونی ایران است که در این نشست به آن می‌پردازیم.

زمان: چهارشنبه، ۵ خرداد
ساعت ۱۸ تا۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *