پرش به محتوا

سومین دوره مدرسه مستندسازی خوانش

||زیر نظر روبرت صافاریان ||

با همکاری
همایون امامی، محمدرضا فرزاد، محمد حدادی، آرش اسحاقی، عطیه عطارزاده، مهدی گنجی، احد محبی، نسیم نجفی، حمید نجفی راد

▪️
«مدرسه‌ی مستندسازی خوانش» در مهرماه ۱۳۹۶ کار خود را شروع کرد و تا کنون دو دوره‌ی یک‌ساله برگزار کرده است. اکنون ثبت نام دوره‌ی سوم که از مهرماه ۱۳۹۸ شروع می‌شود آغاز شده است.

کلاس‌های «مدرسه‌ی مستندسازی خوانش» در روزهای تعطیل آخر هفته (پنج‌شنبه و جمعه) برگزار می‌شوند.
هر دوره  از سه ترم تشکیل شده و هر ترم شامل چهار درسِ ده‌جلسه‌ای (جلسات دوساعته) است.
هنرجو پس از گذراندن سه ترم‌، می‌تواند در صورت تمایل فیلم مستند خود را در قالب‌های پیشنهادی مدرسه بسازد و از برنامه‌های مشاوره و راهنمایی مدرسان مدرسه بهره‌مند شود.

«مدرسه‌ی مستندسازی خوانش» با این ایده شکل گرفته که:
ــ حقیقتاً یک دوره باشد با درس‌های به هم پیوسته، نه یک درس با یک مدرس. درس‌ها در هماهنگی با یکدیگر به دانشجو کمک کنند تا دانش نظری و مهارت‌های عملی مستندسازی را بیاموزد. معنی این سخن این است که هنرجو در طول دوره با مدرسان گوناگون آشنا شود. در برنامه‌ریزی مدرسه هیچ کوششی برای این‌که سلیقه‌ها و دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی و نظری مدرسان به هم نزدیک شود انجام نمی‌گیرد. حضور این دیدگاه‌های متفاوت را مفید می‌دانیم. تفاوت سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مدرسان بازتاب بحث‌هایی هستند که در حوزه‌ی مستندسازی در سطح کلان جاری‌ است و هنرجو در این‌جا عملاً با آن‌ها آشنا می‌شود.

ــ یک دوره‌ی نظری و عملی باشد. دانش نظری و مهارت‌های عملی به دو بال می‌مانند که برای پرواز به هر دو احتیاج داریم. بدون دانش عمومی درباره‌ی سینمای مستند و تاریخ و نظریه‌ی آن، ناچار مانند آدم‌های بی‌سواد فیلم مستند خواهیم ساخت و بدون توانایی‌های فنی و مهارت‌های عملی، به آدم‌هایی بدل خواهیم شد که تنها قادرند حرف بزنند و کلی‌گویی کنند. هدف ما این است که به هیچیک از این دو افراط در نغلطیم.
ــ جایی برای فیلم مستند دیدن باشد. بر این باوریم که هنرجو بیش از هرچیز با دیدن فیلم مستند می‌آموزد چگونه مستند بسازد. فیلم‌های مستند تاریخ سینمای جهان، فیلم‌های مهم تاریخ سینمای مستند ایران، فیلم‌های مستند از گونه‌های مختلف، فیلم‌های مستند روز، فیلم‌های مستند کلاسیک و فیلم‌های مستند تجربی و نوگرا، همه‌ی این‌ها در کلاس‌های مختلف به نمایش در می‌آیند و جزئی از برنامه‌ی آموزشی «مدرسه‌ی مستند خوانش» را تشکیل می‌دهند.

ــ در یک کلام، جایی باشد برای تربیت فیلمساز یا مولف فیلم مستند، نه محل تربیت تکنیسین.