پرش به محتوا

طراحی خطی روایی؛ چگونه داستان منسجم بنویسیم؟

 

آنلاین

کارگاه طراحی خط روایی؛
چگونه داستان منسجم بنویسیم؟
با مسعود بربر

داستان،‌ به ویژه داستان قصه‌گو، اگر ازخط داستانی منسجمی برخوردار نباشد، خواننده را آشفته و سردرگم می‌کند و چه بسا که نویسنده را نیز هنگام نوشتن اسیر و سرگردان کرده باشد. داستان، یک کل متشکل از اجزایی همچون شخصیت، کشمکش، صحنه، زبان و … است. در اغلب کارگاه‌های داستان‌نویسی این اجزا تدریس و تمرین می‌شوند اما مخاطبان این کارگاه‌ها به درستی نمی‌دانند چگونه اجزای داستان را به گونه‌ای در کنار هم بنشانند که یک کل منسجم شکل بگیرد. در این دوره تلاش می‌شود برای ایده داستانی‌ای که به طرح یک خطی درستی بدل شده، ساختار دراماتیک انسجام‌بخشی بر اساس آموخته‌های نظریه روایت فراهم شود.
سرفصل جلسات:
نشست اول، ساختار: در نشست اول نمونه‌هایی از نگاه اندیشمندان مختلف (از جمله ارسطو، گرماس و…) به ساختار روایی داستان بررسی می‌شود و از دل آن رویکردی کاربردی به عنوان بخشی کلیدی از جعبه ابزار داستان‌نویس ارائه خواهد شد.
نشست دوم، یافتن خط روایی ماجرا: در این نشست که به صورت کارگاهی برگزار می‌شود، جزییات خط روایی ماجرای داستان توضیح داده شده و تمرین می‌شود و داستان‌های کوتاه و آثاری سینمایی برای تمرین‌های نشست بعدی معرفی خواهد شد.
نشست سوم، نوشتن خط روایی ماجرا: در این نشست که به صورت کارگاهی برگزار می‌شود اعضای کارگاه تلاش خواهند کرد خط روایی ماجرا را در آثار برگزیده پیدا کرده و بنویسند. در پایان نکاتی برای نوشتن خط روایی خود مشارکت‌کنندگان ارائه شده و تمرین‌هایی در این راستا به مخاطبان ارائه می‌شود.
نشست چهارم، واکاوی خط روایی:: این نشست نیز به صورت کارگاهی برگزار می‌شود. در این نشست شرکت‌کنندگان تلاش خواهند کرد با آنچه تا کنون به طور نظری آموخته و در داستان‌های دیگران تمرین کرده‌اند، به طور عملی به آفرینش خط روایی برای نوشتن داستانشان دست پیدا کنند. همچنین نکاتی درباره خط روایی ماجرا و خط روایی ارائه داستان مطرح خواهد شد.

منابعی که هنرجویان پیش یا در طول دوره باید مطالعه کنند:
داستان کوتاه «اردوگاه سرخپوستان» اثر ارنست همینگوی
داستان کوتاه «گجسته دژ» اثر صادق هدایت
داستان کوتاه «جلو قانون» اثر فرانتس کافکا
داستان کوتاه «عربی» (از کتاب دوبلینی‌ها)‌ جیمز جویس
داستان کوتاه «اولین» (از کتاب دوبلینی‌ها)‌ جیمز جویس
فیلم «محله چینی» اثر رومن پولانسکی
فیلم «سه روز کندور» اثر سیدنی پولاک
فیلم «رقصنده با گرگ‌ها» اثر کوین کاستنر

زمان: یکشنبه‌ها، ۱۹ تا ۲۱
شروع دوره: ۲۴ مرداد
مهلت ثبت نام: ۲۱ مرداد

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طراحی خطی روایی؛ چگونه داستان منسجم بنویسیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *