پرش به محتوا

سانتاگ و مساله رنج

••آنلاین••
سانتاگ و مسأله‌ی رنج
بهار کاتوزی

آیا بیماری، مرگ یا بگذارید بگوییم رنج، می‌تواند تعریف واحدی داشته باشد؟ تالم حاصل از آن چه؟ آیا این رنج، در دردکشنده و در ناظر بر درد، تاثیرگذاری یکسانی دارد؟ آیا با وجود احاطه بر مفاهیم نظری پیرامون رنج و بیماری و مرگ، در زمان مواجهه با آن می‌توان این تعاریف را به کمک طلبید؟ مواجهه ما از فاصله با خشونت و مرگ در جهان پیرامونمان، مشابه مواجهه ما در زمان قرار گرفتن در دل حوادث است؟ ناظر رنج بودن مشابه قرار گرفتن در رنج است؟
می‌توان سوالات بسیاری در این موضوع مطرح کرد. جهان فعلی، به واسطه حضور رسانه‌ها ما را تبدیل بر ناظرینی شاید بی‌کنش کرده که از همین مشاهده و نظارت هم رنج می‌بریم، اما این رنج در قیاس با رنج زنده(رنجی که با جسم و جان در حین حضور در رویداد تجربه می‌کنیم) چه اثرگذاری دارد؟
سوزان سانتاگ، متفکر، مفسر، منتقد و پژوهشگر، دهه‌ها با سرطان جنگید و همزمان تلاش کرد تا تعریفی از بیماری و رنج، زمانی که ناظر بر آنیم به ما ارائه دهد و بر این امر تاکید کرد که مشاهده رنج با لمس آن متفاوت است. اما خود او موضوع کتابی به قلم پسرش شد که مواجهه واقعی اش را در ساحت مرگ و زندگی برای بقا به تصویر کشید است.
در این دوره با خواندن این آثار می‌خواهیم بکوشیم تا کمی به درک رنج نزدیک‌تر شویم.
این دوره در سه جلسه برگزار خواهد شد:
جلسه اول، بیماری به مثابه استعاره
جلسه دوم، نظر به درد دیگران
جلسه سوم، سوزان سانتاگ در جدال با مرگ

زمان: چهار‌شنبه‌ها، ۲۰ تا ۲۱:۳۰
شروع دوره ۳ آذر

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سانتاگ و مساله رنج”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *