پرش به محتوا

روایت‌شناسی مرگ در متون مقدس بخش اول: شخصیت‌پردازی روح

دسته:

••آنلاین••

روایت‌شناسی مرگ در متون مقدس
بخش اول: شخصیت‌پردازی روح
با
امیر خداوردی،
دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات فارسی، ادبیات عرب و دکتری فقه و اصول،
فعال در حوزه‌های دین‌پژوهشی، روایت‌شناسی و داستان‌نویسی

فلاسفه به استقلال روح باور داشتند. در مقابل، متکلمین منکر چیزی به عنوان روح مستقل از بدن بودند. فلاسفه تعدّد عوالم را محال می‌پنداشتند. در مقابل متکلمین قائل به عالم‌های گوناگون بودند. گروهی از متکلمین منکر وجود بهشت و جهنم در حال حاضر بودند و گروهی بر این باورند که همین امروز بهشت و جهنم وجود دارد. گروهی معتقدند بهشت و جهنم معلول اعمال و ایمان و کفر انسان نیست و گروهی رابطه‌ی علی‌معلولی در این میان می‌بینند. از این دست اختلافات در میان فلاسفه و متکلمین مسلمان بسیار است اما آنان همگی در یک متن به اتفاق می‌رسند. همگی قرآن را به عنوان متن رسمی و نهایی دین اسلام می‌پذیرند. اما روایت هر کدام‌شان از مرگ و آنچه پس از مرگ بر ما خواهد گذشت چیست؟
از آنجا که متون اسلامی حاوی اندیشه‌ها و آراء فلاسفه‌ و اندیشمندان پیشااسلامی است و از آنجا که قرآن و روایات مملو از گزاره‌هایی است که پیش از این در متون یونانی، مسیحی و یهودی و غیر این‌ها وجود داشته است، مطالعه‌ و بررسی متن قرآن و تفاسیر آن، ما را با بسیاری از اندیشه‌ها و آراء موجود در متون کهن و مقدس که در ذهنیت جمعی ما ایرانیان جاخوش کرده است مرتبط می‌کند.

سرفصل جلسات
۱.معناشناسی مرگ
۲.ماهیت روح
۳. کارما و مسأله‌ی تناسخ
۴. پیرنگ مرگ

زمان: دوشنبه‌ها، ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰
شروع دوره: ۲۲ فروردین
مهلت ثبت نام: ۲۰ فروردین

شرکت در این دوره تنها برای هنرجویانی که با مفاهیمی چون شخصیت‌پردازی، پیرنگ، انواع مجاز و استعاره آشنایی اولیه دارند، مفید است و در صورت آشنایی هنرجویان با چنین مفاهیمی، تدریس به سمت ایده‌پردازی سوق پیدا خواهد کرد و ضرورتاً شکل کارگاه به خود می‌گیرد. از این رو حضور هنرجویان در کلاس برای تبادل نظرات و بهره‌بری الزامی است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روایت‌شناسی مرگ در متون مقدس بخش اول: شخصیت‌پردازی روح”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *