پرش به محتوا

تبارشناسی چیست؟

••حضوری | آنلاین••

تبارشناسی چیست؟
با آرش حیدری


تبارشناسی چیست؟
تبارشناسی در بسیاری از اوقات به قالب مطالعه تاریخی و تاریخ رویدادها فروکاسته میشود. این تصور غلط وجود دارد که برای کار تبارشناسی باید فهرستی از رویدادها را تهیه کرد و اثر یک رویداد بر رویداد دیگر را بررسی کرد.
تبارشناسی توضیح رویداد با رویداد نیست. تبارشناسی فهرستی بندی رویدادها نیست. تبارشناسی بازگشت به عقب و روایت تاریخی صرف نیست. تبارشناسی فهم درونماندگار همایندیها، روابط نیروها و فهم منطقِ تلاقیها است. هدف اصلی تبارشناسی فهم لحظۀ اکنون است. اینکه طی چه فرایندی چگونه و در نتیجه چه تصادمهایی اکنون همچون اکنون شکل گرفته است؟ برای فهم این منطق می‌باید اولاً با ذاتگرایی تعیین تکلیف کرد ثانیاً با فهم پیشرونده از تاریخ. در کارگاه حاضر تلاش خواهیم کرد قیودات پژوهش تبارشناسانه را روشن نماییم.


آرش حیدری دانش‌آموختۀ دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در گروه مطالعات فرهنگی است. علاقۀ پژوهشی او تاریخِ معاصر ایران با منظری تبار‌شناسانه است. او جدی‌ترین اثر خود را کتاب «واژگونه‌خوانی استبداد ایرانی» می‌داند که در دست چاپ است و تلاشی است برای مواجهه با نظریۀ استبداد ایرانی و تبارشناسی آن به میانجیِ وبا و قحطی‌های ویرانگر. برخی از کتاب‌هایی که از او منتشر شده‌اند عبارتند از: مسئلۀ آلتوسر با همکاری هدایت نصیری، برآمدن ژانر خلقیات در ایران با همکاری ابراهیم توفیق، مهدی یوسفی و حسام ترکمان، مسئلۀ علم و علم انسانی در دارالفنون عصر ناصری با همکاری ابراهیم توفیق و مهدی یوسفی. برخی از مهمترین مقالات او نیز عبارتند از: تصویر چند وجهی غرب در نخستین سفرنامه‌های ایرانیان، مسئله‌مند شدن جوانی: مطالعه‌ای تاریخی دربارۀ رؤیت‌پذیر شدن جوانی در ایران معاصر، تنظیمات ایرانی، حکومت‌مندی و برآمدن دولت مدرن در ایران. سایر فعالیت‌های فکری و پژوهشی او  را در قالب برگزاری دوره‌ها و درسگفتارهایی می‌توان پیگیری کرد است که بر نظریه‌هایِ اجتماعی تمرکز دارد و تلاش دارد با خوانشی تبارشناسانه  از آن‌ها چشم‌اندازی نظری و روشی را برای فهمِ تاریخمندِ پدیده‌های اجتماعی و امر هنری در ایران معاصر مطرح کند.

این وبینار پنجشنبه، ۱۰ مهر، ساعت ۱۵ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تبارشناسی چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *