پرش به محتوا

تبدیل ایده به طرح؛ چگونه داستان قصه‌گو بنویسیم؟

تبدیل ایده به طرح؛
چگونه داستان قصه‌گو بنویسیم؟
با مسعود بربر


داستان همواره دو سویه داشته است: ماجرا، و ارائه. نخستین، پاسخی است به این پرسش که چه بگوییم و دومی پاسخ به این پرسش که چگونه بگوییم. اغلب کارگاه‌ها و حتی منابع آموزشی داستان‌نویسی به پرسش دوم پرداخته‌اند: چگونه شخصیت‌پردازی کنیم، زاویه‌دیدمان چه باشد، نثرمان چگونه باشد، صحنه‌بندی و دیالوگ‌نویسی چگونه است و مواردی از این قبیل. اما با فرض تسلط به همه این‌ها، اساساً چه بنویسیم؟ ماجرای داستانمان چه باشد؟ این دوره آموزشی تلاشی برای پاسخ‌گویی به این پرسش کلیدی است. بسیاری از داستان‌نویسان ایده‌های درخشانی دارند اما به محض آنکه برای نوشتنش دست به قلم می‌برند جایی از کار می‌لنگد. در این دوره تلاش می‌کنیم به شیوه‌ای دست یابیم که ایده‌های خام را با استفاده از ابزاری به نام طرح یک خطی برای داستان‌ مناسب‌سازی کنیم.

این دوره در دو نشست نظری و سه نشست کارگاهی برگزار خواهد شد. محتوای هر نشست به شرح زیر است:
نشست اول، داستان قصه‌گو: در نشست اول به تفکیک دو مفهوم «ماجرا»ي داستان و «ارائه‌» داستان از زبان نظریه‌پردازان مختلف در قالب مفاهیمی همچون «فبیولا و سیوژت» و «گفتمان و داستان» خواهیم پرداخت، از نقش کلیدی «ماجرا» و «قصه» در داستان سخن خواهیم گفت و نیاز به ضرورت دستیابی به «داستان قصه‌گو» را واکاوی خواهیم کرد.
نشست دوم، طرح یک‌خطی: در این نشست عناصر ضروری برای دستیابی به داستان قصه‌گو یعنی شخصیت اصلی، مساله، مانع و زمینه را بر می‌شمریم، شیوه انتخاب و دستیابی به هر کدام را بررسی می‌کنیم و با کنار هم چیدن آن‌ها به طرح یک خطی داستان دست پیدا می‌کنیم. گفتگویی نیز پیرامون مساله «فرجام» در داستان خواهیم داشت. در این نشست داستان‌های کوتاه و آثاری سینمایی برای تمرین‌های نشست بعدی معرفی خواهد شد.
نشست سوم، ردیابی طرح یک خطی: در این نشست که به صورت کارگاهی برگزار می‌شود پس از آنکه فهرستی از آثار خوانده شده و آثار سینمایی برگزیده را به صورت خلاصه‌های داستانی معرفی کردیم اعضای کارگاه تلاش خواهند کرد عناصر ماجرا در این آثار را پیدا کرده و طرح‌های یک خطی این آثار را بنویسند.
نشست چهارم، نوشتن طرح یک خطی: این نشست نیز به صورت کارگاهی برگزار می‌شود. در این نشست شرکت‌کنندگان تلاش خواهند کرد با آنچه تا کنون به طور نظری آموخته و در داستان‌های دیگران تمرین کرده‌اند، به طور عملی به آفرینش طرح‌های یک خطی برای نوشتن ماجرای یک داستان قصه‌گو بیاغازند. در‌واقع در این نشست است که ایده‌های خام با استفاده از ابزاری به نام طرح یک خطی برای داستان‌ مناسب‌سازی می‌شوند
نشست پنجم، بهبود طرح یک خطی: در این نشست کارگاهی، شرکت‌کنندگان تلاش می‌کنند طرح‌های یک‌خطی‌ای که نوشته‌اند را با آموزش برخی نکات و آموزه‌های داستان‌نویسی و شناخت فرایندهایی داستانی بهبود ببخشند و به ماجرایی جذاب‌تر برای داستانشان دست بیابند.
زمان: یکشنبه‌ها، ۱۹ تا ۲۱
شروع دوره: ۱۳ تیر
مهلت ثبت‌نام: ۱۰ تیر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تبدیل ایده به طرح؛ چگونه داستان قصه‌گو بنویسیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *