پرش به محتوا

شخصیت پردازی در داستان

••آنلاین••

کارگاه آفرینش شخصیت داستانی
با
مسعود بربر
شخصیت، رکن داستان است. خواننده داستان را می‌خواند تا به جهانی جز آنچه در آن هست سفر کند و از دریچه‌ی شخصیتی جز آنکه هست جهان را بزید. شخصیت زنده داستان را ماندگار می‌کند و شاید از این روست که برخی از بهترین رمان‌ها و فیلم‌های تاریخ نام شخصیتشان را بر خود دارند. اما چگونه می‌شود شخصیت داستانی، به جای آنکه صرفاً مجموعه‌ای از کلمات باشد، به انسانی زنده، هر چند بی‌تن، بدل گردد؟ در این دوره درباره شیوه‌های ساخت و پرداخت چنین شخصیتی گفتگو و تمرین می‌کنیم.

این دوره یک نشست نظری و دو نشست کارگاهی خواهد داشت. محتوای هر نشست به شرح زیر است:
نشست اول، شخصیت: در نشست اول برخی از مباحث نظری درباره شخصیت داستانی مطرح می‌شود و سپس به بیان کلیات شخصیت‌پردازی آن‌گونه که در دوره‌ها و کتاب‌های آموزشی به آن اشاره شده می‌پردازیم. چیستی شخصیت از کلمات تا انسان بدون تن، روایت داستانی و شخصیت،‌ راوی‌پردازی، آفرینش شخصیت بر پله وقایع داستان، بایدها و نبایدهای شخصیت داستانی و تشکیل پرونده شخصیت برخی از مباحث این نشست خواهند بود و به شیوه‌های خلق شخصیت از دیدگاه برخی نویسندگان مطرح نیز اشاره خواهد شد.
نشست دوم، پرونده شخصیت: در این نشست که به صورت کارگاهی برگزار می‌شود، یک شیوه تشکیل پرونده شخصیت، (شناسنامه و روان) پیشنهاد شده و تمرین می‌شود و برخی از فهرست‌ها و پرسشنامه‌های پیشنهادی برای تشکیل پرونده شخصیت نیز معرفی می‌شود. همچنین داستان‌ها و آثاری سینمایی برای تمرین پرونده شخصیت تا نشست بعدی معرفی می‌شود.
نشست سوم، زبان شخصیت: در این نشست پس از بررسی اهمیت زبان شخصیت و نقش آنچه در زنده کردن و صدادار کردن شخصیت داستانی و چه در پیشبرد پیرنگ داستان، یک شیوه برای ساخت زبان شخصیت داستانی مطرح می‌شود و به صورت کارگاهی تمرین می‌شود.
زمان: یکشنبه‌ها، ۷ تا ۹
شروع: ۴ مهر
مهلت ثبت نام: ۳ مهر

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شخصیت پردازی در داستان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *