پرش به محتوا

زمان در فیلم مستند

••آنلاین••
زمان در فیلم مستند
با
علی راضی

اگر بپذیریم که مقوله «زمان» ستون فقرات سینما-هر شکلی از سینما- محسوب می‌شود، آیا می‌توانیم در سینمای مستند به چشم‌اندازها و تعاریف خاصی از «زمان» برسیم؟
کسی که فیلم مستند می‌سازد چه نسبتی با زمان دارد؟ آیا ساخت فیلم مستند بدون چالش با «زمان» امکان‌پذیر است؟
وقتی از ساختار حرف می‌زنیم از چه می‌گوییم؟ زمانِ سینماتوگرافیک حاصل حساسیت و نگرش فیلمساز نسبت به مقولاتی چون ساختار، ریتم، مونتاژ و … است. سوژه ما سینمای مستند خلاقانه است و نه انبوه گزارش‌های مستندنما. سینمای مستند خلاقانه که خود تنوع و گوناگونی قابل توجهی پیدا کرده است، در فرم‌ها و رویکردهایش مدام با عنصر زمان به مثابه ماده اصلی کار می‌کند. نظر به این موضوع، در دوره‌ی حاضر با تاکید بر آرای دلوز و بیرو، «زمان» را در چند نمونه برجستهٔ سینمای مستند مورد بررسی و پرسش قرار می‌دهیم.

📌 این دوره به کسانی که قبلا دوره‌های دراماتورژی را گذرانده‌اند، پیشنهاد می‌شود. شایان ذکر است، دوره‌ی حاضر به کسانی که علاقه‌مند به فیلمسازی سریع (یک هفته تا ده روز) از سوژه‌های اگزوتیک هستند، پیشنهاد نمی‌شود.

طول دوره: ۴ جلسه
زمان: شنبه‌ها، ۱۸ تا ۲۰
شروع دوره: ۱۸ تیر
مهلت ثبت نام: ۱۶ تیر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “زمان در فیلم مستند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *