پرش به محتوا

این همه کوه و تپه و دریا… «راه»های کیارستمی و سه‌گانه‌ی کوکر

 

آنلاین

این‌همه کوه و تپّه و دریا…
«راه»‌های کیارستمی و سه‌گانه‌ی کوکر
با محسن آزرم

کوکرِ کیارستمی؟ همان‌طور که ویلیام فاکنر یوکناپاتافا را آفرید و گابریل گارسیا مارکز ماکوندو را؟
سه‌گانه‌ی کوکرِ کیارستمی را سال‌هاست که در شمار بهترین‌های کارنامه‌اش جای داده‌اند؛ سه‌گانه‌ی «خانه‌ی دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون».
این دوره‌ی چهار جلسه‌‌ایِ آنلاین درباره‌ی این سه فیلم و کوکرِ کیارستمی‌ست؛ درباره‌ی سه فیلمی که، به‌قولی، نقشه‌ی راهِ سینمای کیارستمی‌اند. در این چهار جلسه بعدِ مقدمه‌ای درباره‌ی کیارستمیِ پیش از «خانه‌ی دوست کجاست؟»، به جست‌وجوی ایده‌ی «راه» برمی‌آییم که نه‌فقط در فیلم‌های کیارستمی که در آثار دیگرش هم به چشم می‌آید؛ چیزی که در شعرهای کیارستمی هم پیداست.
سیاره‌های منظومه‌ی هنری کیارستمی آن‌قدر به‌هم نزدیکند که نمی‌شود یکی را دید و آن‌یکی را از قلم انداخت؛ به‌خصوص که خودش، در دو دهه‌ی آخر زندگی، گردش این سیاره‌ها را سریع‌تر کرد و لحظه‌ای که همه چشم‌به‌راه فیلمی تازه بودند با عکس‌های تازه‌اش روبه‌رو شدند و وقتی آماده‌ی دیدن عکس‌های دیگرش بودند شعرهای تازه از راه رسیدند؛ عکس‌هایی که کم‌کم سر از فیلم‌هایش درآوردند و شعرهایی که انگار می‌شد به چشم عکسی کاغذی دیدشان و در همه‌ی این‌ها شاید آن‌چه بیش از همه به چشم می‌آید همین «راه» است؛ «راه»ی که این‌بار ما در سه‌گانه‌ی کوکر به جست‌وجویش برآمده‌ایم.

زمان: دوشنبه‌ها، ۸ تا ۹:۳۰
شروع دوره: ۲۸ تیر
مهلت ثبت نام: ۲۶ تیر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “این همه کوه و تپه و دریا… «راه»های کیارستمی و سه‌گانه‌ی کوکر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *