پرش به محتوا

هویت‌های داغ‌خورده در فیلم‌های مستند و داستانی با بررسی موردی فیلم‌های کامران شیردل

دسته:

سومین سمینار زنده / ضبط شده
(ترم دوم)

هویت‌های داغ‌خورده در فیلم‌های مستند و داستانی با بررسی موردی فیلم‌های کامران شیردل

با ارائه:
علیرضا ارواحی

جمعه ۱۰ اردیبهشت
ساعت: ۱۷

طرح درس:
توجه ویژه به هویت‌های حاشیه‌ای و داغ‌خورده یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کامران شیردل است و این موضوع دستمایه‌ی اصلی مستندهای اجتماعی‌اش قرار می‌گیرد و سپس بر روی تنها فیلم داستانی‌اش تأثیر می‌گذارد. مستندهایی که انتقاد به وضعیت اجتماعی را به اعتراض سیاسی بدل می‌کنند.
کامران شیردل در سه‌گانه‌ی «ندامتگاه»، «تهران …… پایتخت ایران است» و «قلعه» (شروع ساخت این سه فیلم سال ۱۳۴۴) به مکان‌های ممنوعه می‌رود و زنان زندانی، افراد در حاشیه‌مانده‌ی محله‌ی خزانه و روسپیان و تن‌فروشان را به تصویر می‌کشد. او با چنین رویکردی فیلم داستانی صبح روز چهارم را در سال ۱۳۵۱ می‌سازد. این فیلم روایتگر جوانی قمارباز است که دست به سرقت و قتل می‌زند.
نگاه انتقادی به شرایط موجود اجتماعی و سیاسی ایران بر مبنای پردازشِ هویت‌های حاشیه‌ای و داغ‌خورده در فیلم‌های منسوب به موج نو و برخی از فیلم‌های داستانی دیگرِ دهه‌ی ۱۳۵۰ نیز قابل جستجو است.

در این مبحث تلاش می‌کنم تا در ابتدا به اهمیت هویت‌های داغ‌خورده در مستندهای کامران شیردل با توجه به نظرات اروینگ گافمن بپردازم و در ادامه به این نوع از هویت‌ها در سینمای منسوب به موج نوی ایران و فیلم‌های داستانی دیگر در دهه‌ی ۱۳۵۰ اشاره کنم و سرانجام امکان تأثیرگذاری فیلم مستند بر فیلم داستانی در همین دهه را مطرح کنم.

شرکت در این سمینار برای دانش‌پذیران مدرسه‌ی مطالعات فیلم رایگان است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هویت‌های داغ‌خورده در فیلم‌های مستند و داستانی با بررسی موردی فیلم‌های کامران شیردل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *