پرش به محتوا

بحثی انتقادی درباره‌ی وجود رئالیسم اجتماعی در سینمای ایران با نگاهی به فیلم «قهرمان»

دسته:


سمینار آنلاین با امکان تماشای جلسه ضبط شده

مدرسه‌ی مطالعات فیلم
(دوره‌ی دوم، ترم اول)

بحثی انتقادی درباره‌ی وجود رئالیسم اجتماعی در سینمای ایران با نگاهی به فیلم «قهرمان»
با
رضا صمیم

این سمینار تلاشی برای پاسخ به این پرسش مناقشه‌برانگیز خواهد بود: آیا رئالیسم اجتماعی در سینمای ایران وجود دارد؟ کارگردان‌های بسیاری به خصوص در سال‌های اخیر ادعا کرده‌اند فیلم‌های‌شان به تصویردرآورنده‌ی واقعیت‌ها و مسائل اجتماعی به شیو‌‏ای رئالیستی بوده است. آیا این ادعا به ویژه با نظر به یکی از پر بحث‌ترین نمونه‌های اخیر- فیلم قهرمان ساخته‏ی اصغر فرهادی- ادعایی صادق است؟
به نظر من برای آنکه بتوانیم فیلمی رئالیستی بسازیم که در آن واقعیت‌ها و مسائل اجتماعی آنگونه که هستند و نه آنگونه که ما آنها را توهم می‌کنیم به تصویر درآیند، نباید به شکل کورکورانه به واقعیت وفادار باشیم. وفاداری کورکورانه به واقعیت نه تنها اثر هنری را به چیزی سطحی تقلیل می‌دهد، بلکه امکان فراچنگ‌آوردن خود واقعیت را هم از ما سلب می‌کند. در این معنا بسیاری از آثار سینمایی‌ای که مؤلفان آنها ادعا می‌کنند آثاری رئالیستی‌‏اند، از واقعیت، آنگونه که هست، چیزی به ما عرضه نمی‌کنند و گاه امکان درک امر واقع را نیز به کلی از ما سلب می‌کنند.
من در این سمینار نخست از معنای راستین رئالیسم اجتماعی خواهم گفت. پس از آن توضیح خواهم داد که به چه دلایلی سینمای ایران توان برقراری نسبت منطقی با این معنای راستین را ندارد. در انتها نیز خواهم گفت امکان خلق یک اثر سینمایی رئالیستی از مجرای چه تجربه‌هایی ممکن است.

جمعه، ۳ دی
ساعت ۱۶

شرکت در این سمینار برای دانش‌پذیران ترم اول (دوره‌ی دوم) مدرسه‌‌ی مطالعات فیلم که به صورت کامل ثبت‌نام کرده‌اند، رایگان است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بحثی انتقادی درباره‌ی وجود رئالیسم اجتماعی در سینمای ایران با نگاهی به فیلم «قهرمان»”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *