پرش به محتوا

فهم و تحلیل فیلم (با نگاه به سینمای ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم)

فهم و تحلیل فیلم
(با نگاه به سینمای ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم)
با
نوید پورمحمدرضا

فیلم‌ها چطور کار می‌کنند؟ چطور سبک‌ها، مضامین، و استراتژی‌های رواییْ لحظه به لحظه‌ی فیلم‌ها را شکل می‌دهند؟ چطور می‌توان از زبان فیلم‌ها رمزگشایی کرد و ساختار فرمی آن‌ها را بازخواند؟ رابطه‌ی معنا با مولفه‌های فرمال یک فیلم چگونه است؟ رابطه‌ی الگوهای روایی، مضمونی و سبکی یک فیلم با بستری که در آن ساخته، تماشا، و فهم می‌شود، چطور؟ در دوره‌ی پیش‌رو، این سوالات را وسط می‌گذاریم، و با تماشا و بررسی نمونه‌هایی از سینمای ایتالیای بعد از جنگ، می‌کوشیم پاسخ‌هایی برایشان پیدا کنیم. تنوع ژانری، تمایز سبکی، و تکثر مضمونی فیلم‌های ایتالیایی حد فاصل دهه‌ی چهل تا دهه‌ی هفتاد، از نئورئالیسم تا کمدی آل ایتالیانا، از مولفان مدرن تا سینمای سیاسی دهه‌ی هفتاد، و از وسترن اسپاگتی تا جالو، این امکان را به ما می‌دهد تا ضمن حرکت در پیوستار تاریخی سینمای ایتالیا، بتوانیم سوالات و دغدغه‌های فوق را در پرتو مجموعه‌ای متنوع و شگفت‌انگیز از فیلم‌ها مجدداً صورت‌بندی کنیم و بررسی. کتاب حیرت‌انگیز پیتر باندانلا و فدریکو پاکیونی، «تاریخ سینمای ایتالیا» (ویراست دوم)، راهنمای اصلی و نقشه‌ی راه ما در این سفر سه دهه‌ای خواهد بود و به تماشای آثاری از فیلمسازانی هم‌چون روسلینی، دسیکا، ویسکونتی، آنتونیونی، فلینی، پازولینی، برتولوچی، فرری، اولمی، پونته کوروو، فرانچسکو رزی، پیترو جرمی، ماریو مونیچلی، اتوره اسکولا، برادران تاویانی، سرجو لئونه، و داریو آرجنتو خواهیم نشست.

این دوره دوازده جلسه است، روزهای یکشنبه عصر برگزار می‌شود، کاملاً قالبی تعاملی‌ـ‌کارگاهی دارد، و بخشی از هر جلسه به بحث و ارائه‌ی خود هنرجویان (با انتخاب یک فیلم مرتبط با موضوع جلسه) اختصاص دارد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فهم و تحلیل فیلم (با نگاه به سینمای ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *