پرش به محتوا

روایت غیرداستانی

دسته:

••آنلاین••

_ روایت غیرداستانی:
• چیستی و چرایی
• عناصر و ویژگی‌ها
• گونه‌ها و کاربردها
با
نوید پورمحمدرضا

روایت‌های غیرداستانی چه تفاوت‌هایی با روایت‌های داستانی دارند؟ روایت‌های غیرداستانی با زندگی، واقعیت، تاریخ، خاطره، و خیال چه نسبتی دارند و چطور از آن‌ها تغذیه می‌کنند؟ تا کجا زندگی و واقعیت در آن‌ها جاریست و از کجا ادبیات و خیال به درون آن‌ها راه پیدا می‌کنند؟ ویرجینیا وولف زمانی نوشت: «آدم حس می‌کند یا باید واقعیت بنویسد یا داستان. قوه‌ی خیال نمی‌تواند هم‌زمان در خدمت دو ارباب باشد». اما آیا مرز میان واقعیت و داستان را مادامی که خواننده‌ی یک متن روایی هستیم، می‌توانیم به‌سادگی تشخیص دهیم؟ آیا تمایزات فرمی میان دو گونه‌ی روایت داستانی و روایت غیرداستانی آن‌قدر پررنگ و مشخص هستند که بتوان مرزی قاطع میانشان کشید؟ آیا شواهد درونی متن می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که با داستان سروکار داریم یا ناداستان…
در دوره‌ی پیش‌رو سراغ معنا و کاربردِ روایت‌های غیرداستانی می‌رویم تا دریابیم تا کجا با روایت‌های داستانی مشترک هستند و از کجا مسیری دیگر را پیش می‌گیرند. چرا و در چه مواردی به روایت‌های غیرداستانی نیاز داریم؟ یک متن باید شامل چه عناصر و ویژگی‌هایی باشد تا روایت غیرداستانی نامیده شود؟
در ادامه می‌کوشیم گونه‌های نوشتاریِ ذیل این ژانر را معرفی کنیم و شباهت‌ها و تمایزاتشان را به بحث بگذاریم. روایت‌های غیرداستانی طیفی متنوع از نوشته‌ها را در برمی‌گیرند: تاریخ، زندگی‌نامه، خودزندگی‌نامه، روزانه‌نویسی، ژورنالیسم ادبی، زندگی‌نگاره (مموآر)، جستار و … . اما تأکید اصلی‌مان بر جستار و زیرمجموعه‌های آن خواهد بود. از آن‌جا که ادامه‌ی این دوره در ترم بعدی، یکسر، معطوف به جستار و جستارنویسی است، لذا از میان گونه‌‌های متنوعِ «ناداستان روایی»، تأکید اصلی در این دوره بر ماهیت، کارکرد، و فرمِ جستار خواهد بود: از اَشکال شخصی‌تر و روایی‌تر جستار تا اَشکال غیرشخصی‌تر و انتزاعی‌تر آن.
به قولِ برایان دی‌پالمای فیلم‌ساز، «انسان‌ها تا وقتی جهان پیش‌رویشان در قالب روایت درنیاید، آن را درک نمی‌کنند». و خُب روایت‌های غیرداستانی به ما کمک می‌کنند تا زندگی را، تا انسان‌ها و رخدادها و پدیده‌ها را، حتی پیش‌پاافتاده‌ترین و بی‌حادثه‌ترین و غیردراماتیک‌ترین‌شان را بهتر درک کنیم و به ارزش و معنایشان پی ببریم.

زمان: شنبه‌ها، ۱۹ تا ۲۱:۳۰
شروع دوره از ۲۴ مهر
مهلت ثبت نام: ۲۲ مهر

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روایت غیرداستانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *