فیلم جستار (Essay Film)
با
محمدرضا فرزاد
این درسگفتارها میکوشد تا به ترسیم و توضیح سینمای کهن اما همواره پیشرویی بپردازد که از آن به عنوان فیلم مقاله یا فیلم جستار یاد میشود. روایت اولشخص، شخصی و عمدتا سوبژکتیوی که بر پایه رفت و برگشت آزاد و غیراثباتگرایانهی میان ایدهها و مفاهیم استوار است؛ فیلمساز در این نوع سینما بر آن است تا پیوندی میان ساحات تجربی و استعلایی، شخصی و عمومی، روزمره و والای خود بسازد و ازین منظر بینش عملی و ژرف خود از پدیدههای عمدتا انضمامی را به زبان کاملا شخصی خود برگرداند و با دیگران درمیان بگذارد. هر چند غالب فیلم جستارها از رویکردها و کارمایههای سینمای مستند بهره میجویند، لزوما بیان و زبانی مستندنما ندارند و از هر چه تمهید سینماییست برای بیان افکار و ایدههای خود سود میبرند و به تبع آن، نمایی تجربی دارند. قهرمان این نوع سینما، ایدههایند و همانها شور و تعلیق و تاثیر اثر را رقم میزنند. با نمونههای مشهور این نوع سینما در آثاری از ژان لوک گودار، کریس مارکر، انی یس واردا، الکساندر کلوگه، هارون فاروکی و بسیاری دیگر آشناییم. این نشستها، همچنین بر ارزشهای نامکشوفِ فیلمجستار به عنوان پیشنهادی ناآزموده برای برونرفت از برخی بنبستهای روایی و محتوایی سینمای کشورمان، تاکید خواهد کرد.
نشست اول: جستار چیست؟ تاریخچه و تعاریف + نمایش فیلم
نشست دوم: فیلم جستار چیست؟ تعاریف، مناقشات، الزامات + نمایش فیلم
نشست سوم: فیلم جستار چگونه میاندیشد + نمایش فیلم
نشست چهارم: دیالکتیک تصویر و کلام در روایت سینمای اول شخص + نمایش فیلم
نشست پنجم: جریان ها، گرایش ها و نمونههای متاخر فیلم جستار در سینمای جهان + نمایش فیلم
این سلسله نشستها روزهای شنبه از ساعت پنج برگزار میشود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.