پرش به محتوا

تفکر انتزاعی چیست؟ حد مرز انتزاع در گستره‌ی کار هنری

••حضوری••
تفکر انتزاعی چیست؟
حد مرز انتزاع در گستره‌ی کار هنری
با محمد پرویزی

امروزه در گستره‌ی کار هنری (از موسیقی،سینما، نمایش گرفته تا هنرهای تجسمی) کمتر تجربه‌ای را می‌توان سراغ گرفت که با وجهی از انتزاع درگیر نباشد، به یک معنا؛ آثار هنری یا تماماً در قاموس انتزاع حاضر می‌شوند(به عنوانِ «هنر انتزاعی»)، و یا در نسبتی با وجوه انتزاعی خلق می‌شوند. به یک دلیل کاملا مشخص، انتزاع با سویه‌های نا‌آگاه و یا نامعلوم ما (و پدیده‌ها) سر و کار دارد، تا مادامی که نمی‌توان تمامی یک چیز را تصاحب، باز‌نمایی و یا بیان کرد، بدین معناست که تجربه‌های ما خواسته و ناخواسته به ورطه‌ی انتزاع فرو می‌غلطند، با این پیش‌فرض که انتزاع قلمروِ چیزهای نامعلوم است، پرسیدن از انتزاع چه معنایی دارد و هنر انتزاعی به چه کاری می‌آید؟
انتزاع در کنار معنای رایجش که در اصطلاح به امور کلی‌ و یا نامعلوم اشاره دارد‌، در گستره کار هنری روش و یا گرایشی به حساب می‌آید که سر و کارش به شکل پارادوکسیکال تصاحب و یا تجربه‌ی همین امرِ نامعلوم است! در نتیجه، هنر انتزاعی چیزی نمی‌گوید جز خود انتزاع، به معنی دقیق کلمه به شیوه آیرونیک با کارِ انتزاعی سراغ امور انتزاعی می‌رویم. انتزاع در این معنی سرشاخ شدن با ناممکن‌هاست، و یا به شیوه غریبی تقلایی‌ست برای تجربه کردن امرِ ناممکن.
سرفصل‌های دوره:
– مفهوم انتزاع به چه معناست؟
– از تجربه‌ی انتزاعی در معنای تجسمی‌اش(از نقاشي، مجسمه، عكاسي و …)‌ بعد از گذشت یک قرن چه مانده است؟
– «تبار شناسی انتزاع» ‌از مربع سیاه رابرت فلاد ( ۱۶۱۷ ) تا مربع سیاه مالویچ (۱۹۱۵)، بحثی پیرامون تبار تاریخی تجربه‌های انتزاعی
– «کار هنری بعد از مالویچ»(بازخوانی انتقادی مانیفست جنبش انتزاع‌گرا به منظور درک وضعیت تاریخی تجربه‌های انتزاعی در هنر امروز)
– انتزاع معاصر (معنا و مفهوم)
– حد و مرز انتزاع در روابط بینارشته‌ای (از سینما تا نمایش) بحثی پیرامون وجوه انتزاعی تصویرِ سینمایی و اکت‌های انتزاعی در قلمرو بیان و تن در حوزه‌ی هنرهای نمایشی.
– انتزاع در موسیقی، نسبت سکوت با انتزاع کجاست؟ و انتزاع موسیقایی چیست؟(بحثی پیرامون انتزاع در موسیقی به اتکای آرا و افکار آدورنو درباره انتزاع موسیقایی)
– تفکر انتزاعی چیست؟ (چگونه می‌توان از انتزاع به مثابه تفکر یاد کرد؟)

طول دوره: پنج جلسه
زمان: یکشنبه‌ها، ۱۷ تا ۲۰
شروع دوره: ۱۳شهریور

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تفکر انتزاعی چیست؟ حد مرز انتزاع در گستره‌ی کار هنری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *