پرش به محتوا

جریان‌های ادبی و هنری: مدرنیسم (تابستان ۹۶)

جریان‌های ادبی و هنری: مدرنیسم
با
امیرعلی نجومیان

⚫️
به نقل از آقای نجومیان:
بی‌تردید مدرنیسم از مهم‌ترین و بارورترین جریان‌های ادبی و هنری چند قرن گذشته بوده است. مدرنیسم تعریفی نوین و پارادایمی از واقعیت (و محورهای اصلی آن یعنی زمان و مکان) ارائه داد، هدف هنر و ادبیات را بازتعریف کرد، سوژه انسانیِ ازخودبیگانه‌ای را خلق کرد، شهر را نه تنها زمینه بلکه شخصیت اصلیِ بازنمایی قرار داد، تاریخ را «کابوسی» خواند که باید از آن برخاست، اسطوره را سنگ محکی برای درک دنیای معاصر انگاشت، و ناخودآگاه و تصویر را مرکز تخیل ادبی قرار داد. مدرنیسم در یک کلام، تجربه‌گراییِ منحصر به فردی بود که نظامِ بازنماییِ خلق ادبی و هنری را از پایه دگرگون کرد.
زمینه‌های آنچه ما از آن به جریان مدرنیسم یاد می‌کنیم از نیمه دوم قرن نوزدهم با شکل‌گیری مکتب‌های سمبولیسم، امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم فراهم شد. در ادامه، در نیمه نخست قرن بیستم این جریان با حرکت‌های دادائیستی، سورئالیستی، ایماژیستی، فوتوریستی و ادبیات ابسرد، زیر سایه ترسناک دو جنگ جهانی به اوج خود رسید.
در این دوره آموزشی، زمینه‌های فلسفی، تاریخی، و اجتماعی مدرنیسم و مکاتبِ ملازم با آن را بررسی خواهیم کرد، بازنمایی‌های مدرنیسم را در ادبیات، نقاشی، سینما، موسیقی و نمایش تحلیل خواهیم کرد و نسبت میان مدرنیسم را با جریان‌های ادبی و هنری در ایران بررسی خواهیم کرد.

⚫️

‎آغاز دوره: چهارشنبه ۱۴ تیرماه
چهار تا هشت عصر
‎طول دوره: هشت هفته

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جریان‌های ادبی و هنری: مدرنیسم (تابستان ۹۶)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *