پرش به محتوا

نشست اول: «مکث» در تهران امروز

«مکث» در تهران امروز

حسین مدنی، میزبان فصل اول

سخنران اولین نشست

فضاهای عمومی (Public Spaces) صحنه‌ی نمایشی‌ست که روی آن، زندگی اجتماعی شهروندان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. شاید به همین دلیل هر گونه تلاش برای مطالعه‌ی سبک زندگی روزمره، به ناگزیر از مسیر فضاهای عمومی نیز می‌گذرد.
تعامل با دیگران، ایجاد ارتباط، گفتگو، کشف، شناخت و… از عواملی است که به تمایز و تشخص فضاهای عمومی منجر می‌شود و بر ایجاد خرده‌فرهنگ‌ها اثرگذار است؛ خرده‌فرهنگ‌هایی که نبض حیات شهری را در دست دارد و به نوعی سازوکار مناسبات مربوط به آن را رقم می‌زند.
مطالعه‌ی چنین فضاهایی برای دست‌اندرکاران «مکث» امر جذابی‌ست؛ و جذاب‌تر می‌شود وقتی قرار است تهران (شهری که زیستگاهمان است، دوستش داریم و زوایا و خفایای جالب توجهی برای بازنگری دارد) بهانه‌ی مشترکمان برای شروع چنین پروژه‌ای باشد.
قرار است به‌منظور کنکاش درباره‌ی فضاهای عمومی تهران، هر پنج‌شنبه باب گفتگویی باز کنیم. سعی‌ می‌کنیم این فتح باب برای بحث و تبادل نظر، از منظری بینارشته‌ای صورت پذیرد. بدیهی‌ست در قالب نشست‌ و از طریق گفتگوی صِرف نمی‌شود تمامی سویه‌های یک پدیده را کاوید. اما می‌شود به برخی زوایای آن نوری تاباند برای مواجهه یا مکاشفه یا تامل یا… .
فصل اول «مکث» از پنج‌شنبه ۲۷ مهر شروع می‌شود، و «کافه» را مورد گفتگو قرار می‌دهد. در این سلسله‌نشست‌ها نوید پورمحمدرضا، سینا دادخواه، امیرحسین طاهری، حسین مدنی، سعید حدادی، رامبد والا، رخساره ابراهیم‌نژاد و … هر یک از منظری «کافه» و «کافه‌نشینی» را بررسی می‌کنند. در این مسیر با صاحب‌نظرانی از حوزه‌‌های مختلف (شهرسازی و معماری، ادبیات، انسان‌شناسی، گرافیک و ارتباط تصویری، سینما، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و…) همراه خواهیم شد. شاید در بازنمایی‌هایمان از موضوع مورد بحث، بتوانیم تهران‌نشین‌هایی را که دغدغه‌هایی در این حوزه‌ها دارند، به گفتگو دعوت کنیم.
در اولین نشست، به طور کلی به فضاهای عمومی می‌پردازیم و مقدمه‌چینی‌هایی برای ورود به «کافه‌» انجام می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *