پرش به محتوا

مدرسه‌ی ناداستان
زیر نظر سینا دادخواه
گروه همکاران: نوید پورمحمدرضا، آرش صادق‌بیگی و عالیه عطایی

راهبرد آموزشی در مدرسه‌ی ناداستان به گونه‌ای طراحی شده است که ضمن شناساندن مفاهیم پایه‌ای، شرکت‌کننده را دعوت به «نوشتن» کنند. بر این مبنا اساتید در چهار سرفصل اصلی، طرح درس‌ها را پیش می‌برند:

نوید پورمحمدرضا به تفاوت‌های معرفت‌شناختی و روش‌شناختیِ «داستان» و «ناداستان» می‌پردازد و اصول، عناصر، و ویژگی‌های روایت‌های غیرداستانی را به بحث می‌گذارد.

سینا دادخواه به چیستی، چرایی و چگونگی «ایده‌» و «ایده‌پردازی» می‌پردازد و نحوه‌ی پرورش ایده‌های موثر و خلاق ادبی را در دنیای روایات ناداستانی بازگو می‌کند.

عالیه عطایی بر اهمیت شناخت «درام» و شیوه‌ی بسط و گسترش دراماتیک روایات ناداستانی تمرکز می‌کند و راه‌هایی را برای کشف و پرداخت دراماتیک موقعیت‌ها ارائه می‌دهد.

آرش صادق‌بیگی، دنیای «ژورنالیسم ادبی» را می‌شکافد و درباره‌ی برقراری یک نسبت متعادل میان وجه مستند و وجه ادبی در روایت، به ارائه‌ی درس می‌پردازد.

در ترم اول، مدرسان ضمن شناساندن عناصر بنیادی هر یک از سرفصل‌های فوق، تمرین‌های موردی را با شرکت‌کنندگان درمیان می‌گذارند. در ترم دوم، هر مدرس، یک فرم ناداستانی را به شکل تحلیلی معرفی و از شرکت‌کنندگان می‌خواهد با توجه به مباحث ترم اول، روایتی مشخص را در قالب آن فرم ناداستانی بنویسند.

به این ترتیب، نوید پورمحمدرضا بر روی «جستارنویسی» تمرکز می‌کند. سینا دادخواه «پرتره‌نویسی» را پیش می‌برد. عالیه عطایی با شرکت‌کنندگان بر روی زندگی‌نگاره‌‌ یا به عبارت دقیق‌تر «‌خودنگاره‌نویسی» (memoir) کار می‌کند و آرش صادق‌بیگی، به «مستندنگاری ادبی» می‌پردازد.

این مدرسه در دو ترم، هر ترم چهار درس در ده جلسه (درمجموع چهل جلسه)، در روزهای شنبه و یک‌شنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برگزار می‌شود.