••حضوری••
کارگاه نمایشنامهنویسی
با محمد منعم
فارغالتحصیل نمایش، ادبیات نمایشی و سینما از دانشگاههای سوره و تهران،
نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس،
نویسندۀ نمایشنامههای «جفتچهار»، «ویران»، «لجنزار»، «لبخند باشکوه آقای اژدهاک در شب دراز تاریک خاموش سرد بیابان» و مترجم نمایشنامههای چرخ، اسلو، آدمها، شک و آقای شادی.
•
دورۀ نمایشنامهنویسی متمرکز بر تمرینهایی کارگاهی-عملی در طول دوره است که به دو جنبه از نگارش توجه ویژه دارد: اول اینکه بفهمیم نوشتن دربارۀ چه چیزی به نیازهای درونی ما به عنوان یک نویسنده پاسخ میدهد، دوم اینکه چطور آن را به بهترین نحو بنویسیم. در واقع چگونه بتوانیم محتوا (سویۀ برخاسته از ناخودآگاه نویسنده) را با فرم (سویۀ آگاهانۀ نوشتار) به بهترین شکل ترکیب کنیم.
در پایان دوره هر کس آمادگی این را پیدا خواهد کرد تا نمایشنامهای کامل بنویسد.
جلسه یکم تا پنجم: گرم کردن. نوشتن مثل ورزش کردن است. اگر مدتی ننویسیم، یا تا به حال ننوشته باشیم باید خودمان را گرم کنیم تا ذهن و مغزمان درد نگیرد. این گرم کردنها علاوه بر اینکه چنین کاربردی دارند، قرار است ما را در طول پنج جلسۀ اول با ۱- شخصیتپردازی ۲- یافتن داستان ۳- نگارش بداهه ۴- دیالوگنویسی ۵- طرح ۶- استفاده از مسائل شخصی به عنوان یک منبع بالقوه برای نگارش ۸- فراتر از مسائل شخصی رفتن آشنا کنند.
جلسهٔ ششم تا دهم: علاوه بر انجام تمرینهای کارگاهی و ادامۀ مسیر گرم کردن که به نوشتن جدیتر میانجامد، برخی مسائل نظری نمایشنامهنویسی را نیز مرور میکنیم. آشنایی با واحدهای مختلف کنش مثل (Beat, Unit و …) آشنایی با افعال Active, Passive و نقش آنها در فهم بهتر کنش. کشف اهمیت اشیاء و مکان در نمایشنامهنویسی. پیدا کردن داستان و طرحهایی برای نگارش بیرون از مسائل شخصی خودمان و توجه به محیط و پیرامون. و نیز تمرینهایی برای بهتر شناختن خود و اینکه پرداختن به چه موضوعات و سوژههایی بهتر به آن نیاز درونی ما پاسخ میدهد تا در نهایت بتوانیم آنچه را میخواهیم بنویسیم انتخاب کنیم.
این دوره در ۱۰ جلسه ۴ ساعته برگزار خواهد شد.
زمان: جمعهها، ساعت ۱۱ تا ۱۵
شروع دوره: ۱۱ تیر
مهلت ثبت نام: ۹ تیر
📌 با هدف رعایت پروتکلهای بهداشتی ظرفیت ثبت نام در این کارگاه محدود است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.