پرش به محتوا

ازخواندن تا نوشتن (دوره اول پیشرفته، مجازی، پاییز ۹۷)

ازخواندن تا نوشتن
(دوره‌ی پیشرفته داستان/ مجازی)

با کاوه فولادی‌نسب

کاوه فولادی‌نسب درباره‌ی این کارگاه‌ها نوشته است:
از میانه‌های مهرماه، دوره‌ی جدید کارگاه‌های داستانم را در موسسه‌ی خوانش شروع می‌کنم. قبلا هم گفته‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم که کارگاه‌های داستان -نه کارگاه‌های من و نه هیچ کارگاه دیگر و نه اساسا هیچ نظام آموزشی‌ای در هیچ کجای این کره‌ی خاکی- تضمینی نیست؛ یعنی این‌طوری نیست که آدم‌ها از این وارد شوند و از آن یکی در نویسنده بروند بیرون. اما در عین حال، این هم هست که بی هیچ تردیدی آموزش صحیح، برنامه‌ریزی‌شده و سامان‌مند، آدم را به مسیر درست‌ودرمان‌تری هدایت می‌کند، امکان به فعلیت رساندن توانایی‌های بالقوه‌ی او را افزایش می‌دهد، جلوی هرزرَوی و پراکنده‌کاری و پِرت‌وپَرت‌خوانی‌اش را می‌گیرد، راه و چاه را نشانش می‌دهد و در یک کلام، او را به تحقق رویاهایش نزدیک‌تر می‌کند.
.
در این کارگاه‌ها، به‌جز نوشتن، که اساس و پایه‌ی کار است، هم می‌خوانیم و هم گفت‌وگو می‌کنیم؛ اهمیت این دوتا برای یک داستان‌نویس، هیچ کم‌تر از آن اولی نیست. یک نفر بدون کارگاه هم می‌تواند داستان‌نویس شود، اما بدون خواندن و خوب و پر خواندن، نه. و گفت‌وگو… در زمانه‌ی تکثر و مدارا، این یکی از اولیه‌ترین تمرین‌هایی است که هر هنرمندی باید بکند.
.
این کارگاه‌ها در دو سطح برگزار می‌شوند. یکی برای کسانی است که سابقه‌ای ندارند و می‌خواهند از ابتدا شروع کنند، و دیگری برای کسانی که پیش‌تر آموزشی دیده‌اند یا کاری کرده‌اند و خلاصه دستی -گیریم از دور- بر آتش دارند. کارگاه اولی (دوره‌ی مقدماتی) به صورت حضوری برگزار می‌شود و ورود به آن هیچ پیش‌شرطی ندارد جز به علاقه به نوشتن و خواندن و گفت‌وگو کردن. کسانی که می‌خواهند به کارگاه دومی وارد شوند، لازم است نمونه‌ای از داستان‌های‌شان را برایم ارسال کنند تا بررسی کنم.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ازخواندن تا نوشتن (دوره اول پیشرفته، مجازی، پاییز ۹۷)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *