پرش به محتوا

داستان‌شناسی در عمل

«داستان‌شناسی در عمل»
(ساختارشناسی، روایت‌شناسی، سبک‌شناسی، روش‌شناسی)

با کاوه فولادی‌نسب

طول دوره: ۴۰ جلسه، شامل ۴ گام (ترم) ده‌جلسه‌ای
زمان برگزاری کلاس: شنبه‌ها، ساعت ۶ تا ۸ عصر

پیش‌نیاز: آشنایی اولیه با اصول و عناصر داستان‌نویسی

شرح درس:
در گام اول (ده جلسه‌ی اول)، در درس «ساختارشناسی»، روی اصول و عناصر داستان‌نویسی تمرکز می‌شود. هنرجویان در این گام، با عناصر داستان آشنایی عمیق و کاربردی پیدا کرده، سعی می‌کنند آموخته‌های خود را در تمرینی عملی (نوشتن یک داستان کوتاه) به اجرا درآورند.

در گام دوم (ده جلسه‌‎ی دوم)، در درس «روایت‌شناسی»، هنرجویان با انواع روایت‎‌های داستانی آشنا می‌شوند؛ از روایت‌های فنیِ پیرنگ‌محور گرفته تا روایت‌های آزادتری که پیرنگ‌گریز و گاه اساساً بدون پیرنگند. در این گام هم هنرجویان موظفند آموخته‌های خود را در قالب تمرینی عملی اجرا کرده، یک داستان کوتاه بنویسند.

در گام سوم (ده جلسه‌‎ی سوم)، در درس «سبک‌شناسی»، هنرجویان با نویسنده‌های صاحب‌سبک در در داستان‌نویسی آشنا می‌شوند و ویژگی‌های سبکی هر کدام از این نویسنده‌ها را شناخته، تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. در این درس نیز هر کدام از هنرجویان با انتخاب یکی از نویسنده‌ها به عنوان الگو، تلاش می‌کند تا آنچه را از این نویسنده آموخته، در نوشتن داستان کوتاهی به محک تجربه و آزمون بگذارد.

در گام چهارم (ده جلسه‌‎ی چهارم)، در درس «روش‌شناسی»، شیوه‌ی کار و روش نوشتن نویسنده‌های صاحب‌سبک (از مرحله‌ی ایده‌پردازی تا نوشتن و بازنویسی) و مزایا و آسیب‌های هرکدام از این شیوه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و هنرجویان تلاش می‌کنند با استفاده از متدها و روش‌های آزموده‌شده یا نوآورانه داستانی را از ایده تا اجرا -گام به گام- طراحی کرده، بسط و توسعه داده، به انجام برسانند.

در نهایت در پایان این دوره، هر یک از هنرجویان شناخت مناسبی از داستان، شیوه‌های روایت، سبک‌ها و روش‌های کار روی ایده‌های مختلف پیدا می‌کنند و می‌توانند در ادامه‌ی مسیر نویسندگی‌شان با تکیه بر این شناخت، آثار بهتری خلق کنند.

شروع: هفته اول خردادماه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “داستان‌شناسی در عمل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *