پرش به محتوا

مدرسه‌ی روزنامه‌نگاری

دسته:

••آنلاین••

مدرسه‌ی روزنامه‌نگاری
زیر نظر سیدفرزام حسینی

مشاوران: علی مسعودی‌نیا، مهدی افروزمنش

همکاران (به ترتیب حروف الفبا):
مینا اکبری، نوید پورمحمدرضا، کاوه جلالی، فاطمه جمال‌پور، نرگس جودکی، ساره دستاران، حافظ روحانی، البرز زاهدی، پوریا سوری، میلاد کامیابیان، مسعود کوهستانی‌نژاد، پژمان موسوی، کامبیز نوروزی و… .

در مدرسه‌ی روزنامه‌نگاری از ترم اول تا چهارم می‌کوشیم تا ضمن ارائه مفاهیم کلیدی و اصلی این حرفه و مسائلی پیرامون آن را هم مطرح کنیم و همچنین به «کار» عملی برسیم. بنابراین در ترم اول اساتید چهار سرفصل را پیش می‌برند:

مسعود کوهستانی‌نژاد در ده جلسه مروری خواهد داشت بر تاریخ مطبوعات ایران، از پیدایش تا ۱۳۲۰ و برافتادن پهلوی اول. در این دوره، علاوه بر خوانشی تاریخی، تفاوت‌ها و گونه‌های مختلف مطبوعات در ادوار مذکور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ساره دستاران از پایه‌ای‌ترین فرم مطبوعاتی یعنی «خبر» در هشت جلسه خواهد گفت و مروری بر انواع سبک‌های خبری، ارزش‌ها و اصول خبرنویسی از گذشته تا امروز خواهد داشت.

میلاد کامیابیان در دوره‌ی ده جلسه‌ای «اصول نگارش در مطبوعاتِ» این ترم، بحث‌هایی خواهد داشت ابتدا درباره‌ی زبان فارسی، فارسی‌نویسی معیار و انواع ویرایش و سپس همان اصول را به صورت عملی و با ویرایش متن‌ توسط شرکت‌کنندگان تمرین خواهد کرد.

مهدی افروزمنش با درسِ «مبانی روزنامه‌نگاری» در پنج جلسه شرکت‌کنندگان را با اولیه‌ترین ملزومات کار هر روزنامه‌نگاری برای سوژه‌یابی، پرداخت و انواع نوشتن آشنا می‌کند تا پیش‌نیازی باشد برای گزارش‌نویسی در ترم‌های دوم و سوم.‌

این مدرسه مجموعا در چهار ترم، هر ترم بین چهار تا شش درس با تعداد جلسات مختلف، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برگزار می‌شود.

برنامه‌ی ترم اول

دوشنبه
«تاریخ مطبوعات ایران (۱)» با مسعود کوهستانی‌نژاد
«خبرنویسی» با ساره دستاران

سه‌شنبه
«اصول نگارش در مطبوعات» با میلاد کامیابیان
«مبانی روزنامه‌نگاری» با مهدی افروزمنش

ازجمله درس‌هایی که در ترم‌های بعدی ارائه خواهد شد: گزارش‌نویسی، گفت‌وگوی مطبوعاتی، مطبوعات، رکن چهارم جامعه مدنی، اصول حقوق و اخلاق حرفه‌ی روزنامه‌نگاری، ستون‌نویسی، نقد ژورنالیستی، روزنامه‌نگاری جدید، بازیابی متن برای مخاطب فارسی‌زبان، ویدئوژورنالیسم، فیچرنویسی، فوتوژورنالیسم، تاریخچه مهم‌ترین مطبوعات جهان، ناداستان خلاق در مطبوعات و…

فارغ‌التحصیلان این مدرسه می‌توانند گواهی آموزش عالی آزاد دریافت کنند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مدرسه‌ی روزنامه‌نگاری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *