پرش به محتوا

ناداستان غیرفارسی نشست سوم: سوزان سانتاگ

دسته:

•• آنلاین••
ناداستان غیرفارسی
نشست سوم: سوزان سانتاگ
با
محسن آزرم

جُستار برای او نوشته‌ای همچون نوشته‌های دیگر نبود؛ آزمودن و تجربه کردنِ چیزها بود؛ چه وقتی درباره‌ی جُستارنویسِ اندیشمندی چون والتر بنیامین می‌نوشت و او را آخرین روشنفکر می‌نامید و چه وقتی پا به دنیای فیلم‌های ژان‌لوک گُدار می‌گذاشت و به جست‌وجوی بدایع و بدعت‌های فیلم‌ساز فرانسوی برمی‌آمد. مهم آزمودن و تجربه کردنِ چیزی بود که دیگران پیش‌تر از کنارش گذشته بودند.
جُستارهای سوزان سانتاگ از این نظر پیرو «جُستارها»ی میشل دو مونتنی‌ بودند؛ اندیشیدن به چیزها و سر درآوردن از آن‌ها به قیمت مواجهه‌ی بی‌واسطه با آن‌ها. مسأله‌ی اساسی به‌قول سانتاگ این نیست که آدم آن سئوال‌هایی را که در سرش می‌چرخند حل کند؛ این است که ته‌وتوی‌شان را درآورد؛ دست‌کم برای خودش؛ نه برای این‌که حرف آخر را بزند؛ چون اصلاً حرف آخری در کار نیست؛ چون اصلاً چیزی مهم‌تر از اندیشیدن به این چیزها نیست؛ چه این چیز عکس و کیفیتِ عکاسی باشد، چه سرطانی که او را روی تخت بیمارستان انداخت و چه بیماری‌ای چون ایدز که مردمان چهار گوشه‌ی جهان را تکان داد. کارِ مهم سانتاگ مواجهه با همه‌ی این چیزها بود؛ روبه‌روی آن‌ها نشستن و چشم در چشم آن‌ها دوختن.
در این جلسه به جست‌وجوی جُستار از دید سوزان سانتاگ برمی‌آییم و با مرور دوره‌های مختلفِ جُستارنویسی‌اش و مرور جُستارهای منتخبش و با کمک گرفتن از نوشته‌های فیلیپ لوپِیت، سیگرید نونز و دیوید ریف سعی می‌کنیم کمی با شیوه‌ی منحصربه‌فرد او در نوشتن آشنا شویم.

زمان: یکشنبه، ۱ اسفند
ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ناداستان غیرفارسی نشست سوم: سوزان سانتاگ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *