پرش به محتوا

هنر بینارشته‌ای؛ از ایده تا اجرا

••کارگاه حضوری••
«هنر بینارشته‌ای؛ از ایده تا اجرا»
با
محمد پرویزی

تمایز بین اثری که حاصل کارِ بینارشته‌ای است با آثاری که ماحصلِ ترکیبِ رسانه‌هاست (میکست‌مدیا / mixedmedia) در کجاست؟‌
وقتی می‌گوییم: من هنرمند بینارشته‌ای (‌Interdisciplinery Artist)‌ هستم، منظورمان این است که به فراخور ایده‌ای که دارم سراغ مدیاهای متفاوت می‌روم و نهایتاً از ترکیب آنها به نتیجه‌ی اجرایی می‌رسم؟ اگر بینارشته‌ای بودن را بدین معنا به کار ببریم، به طور ضمنی اثر بینارشته‌ای را مترادف با اثری فرض گرفته‌ایم که از ترکیب و یا میکسِ مدیاها حاصل شده است. در واقع ما (‌در این تعریف) هنرمندی بینارشته‌ای داریم که مبنای کارِ هنری‌اش ترکیبِ رسانه‌هاست. به یک معنا، بینارشته‌ای در اینجا (ترکیب وصفی) و صرفاً یک اصطلاح است، که تشکیل شده از هنرمند (موصوف) و بینارشته‌ای به عنوان (صفت).
با این پیش‌فرض، اگر نیتمان از آثار بینارشته‌ای به معنای کارهای چندرسانه‌ای است، چرا از اصطلاح «multidisciplinary» استفاده نمی‌کنیم!؟ و یا به‌طور مشخص چرا نمی‌گوییم: اینترمدیا (Intermedia/ بینارسانه‌‌ای) که اتفاقاً به خود مدیا (یا همان رسانه) اشاره‌ی مستقیم دارد!؟
اما اگر به جای به کار بردن اصطلاحِ «بینارشته‌ای» از مفهومِ «بینارشته‌ای» یاد کنیم و یا به جنبه‌های مفهومی آن توجه کنیم، در این صورت، شاید در کاربرد آن حساسیت بیشتری خرج ‌دهیم و به این نتیجه برسیم که هنر بینارشته‌ای الزاماً هنر میکست‌مدیا نیست؛ به بیان کامل‌تر، هر کار بینارسانه‌ای را نمی‌توان هنر بینارشته‌ای نامید، یا حداقل در جایی حسابش را با آن‌ها جدا می‌کند.

برای روشن شدن این موضوع و اهمیت چنین تمایزی می‌بایست وجوه مفهومیِ این اصطلاح را فعال کرد. به جای «بینارشته‌ای چیست؟» بپرسیم «بین رشته‌ها چه می‌گذرد؟» به یک معنا، به شکاف و بینی که میان رشته‌ها هست بیندیشیم، برای پاسخ دادن به این پرسش که: چرا اثر بینارشته‌ای از آگاهی بینِ رشته‌ها خلق می‌شود، و از کجا راهش را از تمامی شکل‌های سرهم‌بندی‌شده (بی‌رمق)‌ در این زمینه جدا می‌کند؟ همچنین اهمیت کارِ هنری در «بینِ» رشته‌ها، به جای بینِ رسانه‌ها در هنر بینارشته‌ای کجاست؟
در اين راستا، این دوره متمركز است به هنرهای تجسمی از جمله: عکاسی، گرافیک، نقاشی، مجسمه، طراحی معاصر… تا گرایش‌های نیومدیا (در این زمینه) ویدئو، پرفورمنس، دیجيتال‌آرت …
پروژه‌های عملی کارگاه:
‎[تحلیل]
‎۱- تجزیه و تحلیل آثار چند رسانه‌ای شرکت‌کنندگان بر اساس روابط‌ِ بینارشته‌ای
‎۲- معرفی نمونه‌های شاخص در هنرِ بینارشته‌ای
[‎اجرا]
‎۳- واکاوی ایده‌های اجرایی، مبتنی بر شناخت ِ حد و مرز رشته‌ها، به منظور دست یافتن به تلفیقِ درست رسانه‌ها.

‎این کارگاه به هنرمندانی که به روابط بینارشته‌ای کارشان می‌اندیشند و یا برآنند اثری را در این حوزه به سرانجام برسانند، پیشنهاد می‌شود.
‎نکته:
‎با توجه به اين كه كارگاهِ بينارشته‌ای گستره‌ای از ايده‌های اجرایی را بين تمامی رشته‌ها (به نيت خلق اثر) پيش‌فرض گرفته است، می‌توانيد قبل از ثبت نام پروژه و يا سؤال‌های خود درباره‌ی دوره را از طریق واتس‌اپ خوانش با آقای محمد پرويزی در ميان بگذاريد.

تعداد جلسات: ۱۰ جلسه
زمان: یکشنبه‌ها، ۱۸ تا ۲۰
شروع: ۱۸ اردی‌بهشت

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هنر بینارشته‌ای؛ از ایده تا اجرا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *