پرش به محتوا

متن خوانی: سیمین دوبووار بودن

دسته:

••آنلاین••

متن‌خوانی
سیمون دوبووار بودن
با
بهار کاتوزی

ما بدون تردید همه‌چیز، و خودمان را هم هر وقت که موقعیت ایجاب می‌کرد، مورد اعتراض قرار می‌دادیم؛ به راحتی یکدیگر را مورد انتقاد قرار می‌دادیم، یکدیگر را محکوم می‌کردیم، زیرا هرگونه تغییری به نظرمان ترقی و پیشرفتی می‌رسید. چون جهلمان اغلب مسائلی را که باید نگرانمان می‌کرد از نظرمان پوشیده می‌داشت، ما به این تجدید نظرها اکتفا می‌کردیم و خود را بی‌باک می‌انگاشتیم.
دوبووار، «خاطرات»


سیمون دوبووار، فیلسوف، نویسنده و روشنفکر فرانسوی، همواره برایمان چهره‌ای بحث‌انگیز بوده است، آن هم نه فقط در حیطه‌ی نظرورزی و تحلیل یا داستان‌نویسی، بلکه حتی در منش شخصی و شیوه‌ی زندگی‌اش.
نگاه انتقادی او به ساختارهای اجتماعی و هنجارها صرفا نه در عرصه‌ی نظر، که در عرصه عملی زندگی توسط خودش به آزمون گذاشته شده است. دوبووار در آثار داستانی و غیرداستانی‌اش همواره به دنبال تبیین ایده‌های انسانی خود بوده است. او با عرضه‌ی تمام‌وکمال دیدگاه‌ها و زندگی شخصی خود به افکار عمومی، مجالی فراهم‌ کرد تا او را بخوانیم، بفهمیم و تجربه‌ی زیستی‌اش را ارزیابی کنیم. قرار گرفتن در کنار همفکر و همراهی اگزیستانسیالیست چون سارتر، مفهوم وجود، زندگی و آزادیبا عطف توجه به جنسیت را محل پرسش او قرار داده است.
دوره‌ی حاضر فرصتی برای باهم‌خوانی دوبووار و گفت‌وگو پیرامون جهان ایدوی او است. این دوره شکل یک دوره‌ی آموزشی آکادمیک به شکل معمول انتقال مفاهیم را ندارد. اینجا من از دانسته‌ها و ادراک خود پیرامون دوبووار خواهم گفت و شنونده نظرات شما در خصوص او و دیدگاه‌هایش خواهم بود.
این دوره در چهار جلسه به شرح زیر ارائه خواهد شد:
۱.آشنایی با سیمون دوبووار و گفت‌وگو درباره‌ی «سالخوردگی»
۲. سیمون دوبووار و ژان پل سارتر، با نگاه به دو کتاب «شاهدی بر زندگی من» و «وداع با سارتر»
۳ و۴. زن در نگاه و آثار دوبووار

پیشنهاد می‌شود، دانشجویان گرامی پیش از شروع دوره رمان‌های دوبووار شامل: «همه‌ می‌میرند»، «وانهاده»، «خون دیگران» و « مرگ بسیار آرام» و در طول دوره، آثار مربوط به هر جلسه را مطالعه کنند.


زمان: چهارشنبه‌ها، ۲۰ تا ۲۲
شروع: ۱۰ شهریور
مهلت ثبت نام: ۸ شهریور

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “متن خوانی: سیمین دوبووار بودن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *