پرش به محتوا

وبینار «فروغ فرخزاد»

دسته:

••آنلاین••
وبینار
«فروغ فرخزاد»
در اولین نشست از سلسله‌نشست‌های «شعر فارسی» به خوانش شعر فروغ فرخزاد با دو رویکرد متفاوت می‌پردازیم.
در بخش اول نشست،
گلاله هنری، پژوهشگر و ناقد حوزه‌ی شعر معاصر و شعر زنان، با نظر به رویکرد تسلط زبانی، به بررسی سلطه و عصیان در زبان فروغ می‌پردازد. او در توضیح بحث مذکور می‌گوید:
«آنچه به عنوان تفاوت در زبان میان دو جنس می‌شناسیم در سه رویکرد کمبود، تسلط و تفاوت طبقه‌بندی میشود. امروزه رویکرد چهارمی بهره‌مند از تمام رویکردهای پیشین، در حال شکل‌گیری است؛ این رویکرد به رویکرد پویا موسوم است. از آنجایی که رویکرد اخیر به شکل قاطع اظهار نظر نمی‌کند و نگاه به جنسیت در زبان را پدیدهای سیال می‌داند، با به‌کارگیری آن می‌توان فرضیه‌های متفاوت تفکیک زبانی را در یک اثر همزمان بررسید. زبان فروغ فرخزاد در چهار اثر او زبانی پیوسته در حال تغییر است. شعر فروغ را نمی‌توانیم کاملاً منفعل و تحت نفوذ جهان مردانه بدانیم. از طرفی آثار سیطره تاریخی قدرت مردانه بر ذهن و زبان او و در نتیجه بر چهره شعرش نیز انکارناپذیر می‌نماید. از این رو، با توسل به رویکرد پویا می‌توان تغییرات زبان او را مورد مداقه قرار داد. بر این اساس سه دفتر نخست فرخزاد را می‌توان با توجه به رویکرد کمبود و دو دفتر دیگر را به ترتیب با نظر به رویکرد تسلط و تفاوت بررسی کرد.»
در بخش دوم نشست،
سهراب احمدی، پژوهشگر و ناقد حوزه هنر و ادبیات، به بررسی بیان تجسمی رنج و افسردگی در مجموعۀ «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» خواهد پرداخت.
بر اساس نظریات ژولیا کریستوا در کتاب «خورشید سیاه» رنج و درد چهرۀ پنهان اندیشیدن و فلسفه ورزی است و هنرمند که خود از رنج و اندوه دست‌مایۀ نوشتاری یا آفرینش هنری را برمی‌دارد در آن واحد در حال مبارزه با ساحت نمادین نیز هست. رنج و افسردگی در نشانه‌کاوی کریستوا دارای علائم و نشانگانی است که او در مقدمۀ کتاب با بیان این نکته که در روانکاوی گاه بین مالیخولیا و افسردگی تفاوت قائل نمی‌شوند و هر دو را با نام «مالیخولیا-افسردگی» می‌نامند، به این نکتۀ مهم می‌رسد که از دست دادن ابژۀ مورد علاقه نزد افسرده مهم‌ترین بُعد یک بررسی از نشانگان افسردگی است. سهراب احمدی در این نشست با تکیه بر نظریات طرح شدۀ کریستوا در کتاب مذکور، به بررسی نشانگان تجسمی در اشعار مجموعۀ «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» خواهد پرداخت. مقصود از تجسم تصاویری ست که فروغ در آن به بیان ابعاد رنج و افسردگی پرداخته است.

زمان: چهارشنبه، ۸ دی
ساعت ۱۸ تا ۲۰
مهلت ثبت نام: ۶ دی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “وبینار «فروغ فرخزاد»”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *