پرش به محتوا

ادبیات داستانی ایران: نبوغ در جزئیات پنهان است.(دوره‌ی اول، زمستان ۱۴۰۰)

دسته:

••آنلاین••

ادبیات داستانی ایران: نبوغ در جزئیات پنهان است. (دورۀ اول)
با علی شروقی

در درس‌گفتارهای ادبیات داستانی ایران از معجزه‌ی جزئیاتی می‌گوییم که به قصه جان می‌دهند؛ از لحظاتی ناب و برآمده از تلاقی شهود و آگاهی یا شهودی‌شدنِ آگاهی؛ لحظاتی که یکباره گویی تمامی دنیای فُرمالِ قصه و سبک نویسنده و جهان‌بینی و هستی‌شناسی او را آشکار می‌کنند. می‌گوییم که نبوغ قصه‌نویس در جزئیات پنهان است و قصه با جزئیات است که قصه می‌شود و جان می‌گیرد و پیوند هوشمندانۀ جزئیات است که یک کُلِ هماهنگ را در قصه می‌سازد و همین جزئیات‌اند که ما را به جانب آن کُل رهنمون می‌شوند. در این درس‌گفتارها کوشش خواهیم کرد که دریابیم واقعیت جهان چگونه در تخیل هر نویسنده تغییر شکل داده و به واقعیت داستانی تبدیل شده است. در این درس‌گفتارها می‌خواهیم دریابیم که هر نویسنده اجزاء واقعیت را چگونه در نظمی روایی و زیبایی‌شناختی ترکیب کرده و سبک خاص خود را پدید آورده است.
در درس‌گفتارهای ادبیات داستانی ایران می‌خواهیم چند قصۀ ایرانی را با آمیزه‌ای از عقل و احساس بخوانیم.
در دوره‌ی ۶ جلسه‌ای، از این قصه‌ها خواهیم گفت:
یک – با پسرم روی راه/ ابراهیم گلستان (منتشرشده هم در مجموعۀ «جوی و دیوار و تشنه» و هم در مجموعۀ «در گذارِ روزگار»)
دو – آرامش در حضور دیگران/ غلامحسین ساعدی (منتشرشده در مجموعۀ «واهمه‌های بی‌نام‌ونشان»)
سه – آوسنۀ بابا سبحان/ محمود دولت‌آبادی (منتشرشده هم به‌صورت مستقل و هم در جلد اول مجموعۀ «کارنامۀ سپنج»)
چهار – دو منظره/ غزاله علیزاده (منتشرشده هم به‌صورت مستقل، هم در کتابی با عنوان «دو منظره و داستان‌های دیگر» و هم در کتاب «با غزاله تا ناکجا»)
پنج – اردیبهشت چهل و شش/ شمیم بهار (منتشرشده در کتاب «دهه‌ی 40 و مشق‌های دیگر»)
شش – در خلوت جازموری/ جواد مجابی (منتشرشده در مجموعهٔ «از دل به کاغذ»)

📌 خواندن داستان‌ هر جلسه‌ پیش از شروع جلسه ضروری است.

زمان: یکشنبه‌ها، ۲۰ تا ۲۱:۳۰
تاریخ شروع: ۱۹ دی
مهلت ثبت نام: ۱۸ دی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ادبیات داستانی ایران: نبوغ در جزئیات پنهان است.(دوره‌ی اول، زمستان ۱۴۰۰)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *