••آنلاین••
مرورنویسی بر ادبیات داستانی
با علی شروقی
دورههای مرورنویسی بر ادبیات داستانی مختص مرور رمان و داستان کوتاه است. در این دورهها شیوه مرور آثار داستانی، اعم از رمان و مجموعه داستان، در قالب کار کارگاهی و مبتنی بر نمونههای شاخص مرورنویسی، مرور عملیِ چند اثر داستانی از جانب مدرس و انجام تکلیف کلاسی از جانب دانشجویان و بررسی تکالیف درسی، آموزش داده میشود.
از آنجا که در این دورهها بر نثر و زبان مرورنویسی تأکیدی ویژه وجود دارد، انتخاب نمونههایی از مرورهای شاخص بر آثار داستانی و خواندن نمونههایی از کارهای مرورنویسان مطرح ایرانی در اولویت است. مقدمههای نجف دریابندری بر آثار داستانیای که ترجمه کردهاست، مرورهای قاسم هاشمینژاد بر آثار داستانی در کتاب «بوته بر بوته» و مرورهای محمدعلی سپانلو در کتاب «در پیرامون ادبیات و زندگی» از جمله منابع اصلی اند که در این دوره از آنها برای آشنایی دانشجویان با نمونههایی از انواع مرورنویسی ایرانی استفاده میشود.
سرفصل جلسات:
جلسهٔ اول: مقدماتی در تعریف مرور کتاب، تفاوتها و اشتراکات آن با نقد، معرفی ملزومات اولیۀ مرورنویسی و اینکه یک مرورنویس در درجۀ اول و قبل از هرچیز باید دارای چه مهارتهایی باشد، بحثی در باب خواندن خلاق به عنوان مهارتی که لازمۀ مرورنویسی است، توضیح درباره تفاوتها و شباهتهای مرور رمان و مجموعه داستان و توضیح دربارهی شیوههای خلاصهنویسی کتاب بر اساس نوع مرور.
جلسۀ دوم:
شناخت انواع مرور و نمونهخوانی از آنها
– مرور توصیفی
– مرور انتقادی
– مرورهای کوتاه و مرورهای تبلیغی
جلسۀ سوم:
– مرور ساختارمحور
– مرور متکی بر پیشزمینهها و پیوندها و زمینههای تاریخی و ژانری اثر
– مرور همراه با معرفی نویسنده
- مرور جامع (شامل معرفی نویسنده، زمینههای تاریخی و ژانری و مرور ساختاری).
جلسۀ چهارم:
مرور جامع رمان کوتاه «دو منظره» اثر غزاله علیزاده
جلسۀ پنجم:
مرور جامعِ رمان «بازماندۀ روز» اثر کازوئو ایشیگورو
جلسۀ ششم:
مرور توصیفی مجموعه داستان «واهمههای بینامونشان» اثر غلامحسین ساعدی
جلسات هفتم و هشتم:
خواندن تکالیف درسی دانشجویان و بررسی تکالیف
زمان: دوشنبهها، ۱۸ تا ۲۰
شروع دوره: ۳۱ مرداد
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.