••آنلاین••
ادبیات داستانی ایران: نبوغ در جزئیات پنهان است
(دورهی دوم)
با علی شروقی
•
در درسگفتارهای ادبیات داستانی ایران از معجزهی جزئیاتی میگوییم که به قصه جان میدهند؛ از لحظاتی ناب و برآمده از تلاقی شهود و آگاهی یا شهودیشدنِ آگاهی؛ لحظاتی که یکباره گویی تمامی دنیای فُرمالِ قصه و سبک نویسنده و جهانبینی و هستیشناسی او را آشکار میکنند. میگوییم که نبوغ قصهنویس در جزئیات پنهان است و قصه با جزئیات است که قصه میشود و جان میگیرد و پیوند هوشمندانۀ جزئیات است که یک کُلّ هماهنگ را در قصه میسازد و همین جزئیاتاند که ما را به جانب آن کُل رهنمون میشوند. در این درسگفتارها کوشش خواهیم کرد که دریابیم واقعیتِ جهان چگونه در تخیل هر نویسنده تغییر شکل داده و به واقعیت داستانی تبدیل شده است. در این درسگفتارها میخواهیم دریابیم که هر نویسنده، در قصهای که موضوع هر جلسه است، اجزاء واقعیت را چگونه در نظمی روایی و زیباییشناختی ترکیب میکند و سبک خاص خود را پدید میآوَرَد.
در این دوره کمتر به نقد داستان در معنای متعارف آن میپردازیم. در این درسگفتارها بیشتر میخواهیم چند قصۀ ایرانی را با آمیزهای از عقل و احساس بخوانیم و ببینیم چه عواملی این قصهها را خواندنی و آموختنی میکنند.
•
در دورهی دوم درسگفتارهای ادبیات داستانی ایران از این قصهها خواهیم گفت:
یک – زنی که مردش را گم کرد/ صادق هدایت (منتشرشده در مجموعۀ «سایه و روشن»)
دو – چرا دریا طوفانی شده بود/ صادق چوبک (منتشرشده در مجموعۀ «انتری که لوطیش مرده بود»)
سه – غیرمنتظر/ بهرام صادقی (منتشرشده در مجموعۀ «سنگر و قمقمههای خالی»)
چهار – اتاق پرغبار/ اصغر عبداللهی/ منتشرشده در جلد دوم کتاب «هشتاد سال داستان کوتاه ایرانی» بهانتخاب و بررسی حسن میرعابدینی)
پنج – سنگام/ مهرنوش مزارعی (منتشرشده در کتاب «غریبهای در اتاق من» و کتاب «هشتاد سال داستان کوتاه ایرانی»)
شش – حفره/ قاضی ربیحاوی
🚩 متن قصههایی که در این دوره به آنها پرداخته خواهد شد و در مواردی کتابی که قصه در آن منتشر شده است، در اینترنت هم موجود و قابل دسترسی است. لطفاً پیش از شروع هر جلسه حتماً قصهای را که قرار است در آن جلسه به آن پرداخته شود بخوانید.
•
زمان: شنبه، ۱۹ تا ۲۰:۳۰
تاریخ شروع دوره: ۷ خرداد
مهلت ثبت نام: ۵ خرداد
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.