پرش به محتوا

جامعه‌شناسی سینما

دسته:

••آنلاین/آفلاین••
مدرسه مطالعات فیلم (دوره‌ی دوم، ترم دوم)
زیر نظر رامتین شهبازی و نوید پورمحمدرضا

«جامعه‌شناسی سینما»
با
بهارک محمودی

همچنان که از عنوان پیداست در این کلاس از همنشینی دو ساحت دانش سخن به میان خواهد آمد. نوعی از همنشینی که به بیان ساترلند و فلتی (۱۳۹۶) امکان شناخت «زندگی اجتماعی در گذر فیلم» را فراهم می‌کند. اینجا فرض بر این است که «جامعه» مصالح امکان یک فیلم را فراهم می‌کنند و از سویی دیگر نیز سینما ، به عنوان یک رسانه و فارغ از دعوی هنر-صنعت، ابزاری است برای دیدن آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد.
بهانه برقراری این کلاس مطالعه کم و کیف این ارتباط در هم تنیده است. ارتباطی که سینما را به ماهو سینما و قائم‌به‌ذات در نظر نمی‌گیرد و آن رابه عنوان ابزاری بیانی در پی کشف عرصه‌های اجتماعی قلمداد می‌کند. از این روست که در اینجا ما با یک سؤال مهم مواجهیم: اینکه سینما چه شناختی از جامعه به دست می‌دهد و جامعه کدام منظر خود را از طریق سینما به نمایش می‌گذارد؟ در اینجا بحث تنها بر سر امکانات و ویژگی‌های فنی فیلم‌ها نیست، بحث بر سر امکان‌های روایی سینماست که به ما در شناخت جامعه کمک می‌رساند.
با این مقدمه می‌توان در جلسات پیش‌رو درباره موضوعات ذیل سخن گفت:
۱: آیا سینما بازتابنده جهان بیرونی است؟
ماجرا از همین‌جا آغاز می‌شود. اینکه اصولاً می‌توانیم سینما را عرصه‌ای برای بازنمایی آنچه در بیرون رخ می‌دهد در نظر بگیریم و یا اینکه باید ان را قائم به ذات هنری-سینمایی‌اش در نظر آوریم. در اینجا از امکانات سینما به عنوان یک رسانه در امر نمایش (نشان دادن) سخن خواهیم گفت. در پاسخ به این نکته میان جامعه‌شناسان و دانشمندان مطالعات فرهنگی تفاوت‌هایی وجود دارد که اشاره به این تفاوت‌ها مقدمه‌ای می‌شود برای ورود به بحث بعدی.
۲: جدال بر سر بازتاب و بازنمایی
در اینجا دو نحله فکری که ریشه در جامعه‌شناسی هنر و ادبیات و همچنین مطالعات فرهنگی دارند بازگو و مورد بحث و نظر قرار خواهند گرفت.
۳: مروری بر نظریات جامعه‌شناختی و کاربردشان در سینما
از قبیل جامعه‌شناسی پوزیتیویستی، جامعه‌شناسی تفسیری و جامعه‌شناسی انتقادی
۴: از نسبت جامعه‌شناسی سینما و مطالعات فرهنگی
۵: آشنایی با رویکردهای مختلف در جامعه‌شناسی سینما
در این بخش از مجموعه کتاب‌هایی که در حوزه جامعه‌شناسی سینما در ایران ترجمه شده سخن می‌گوییم و بحث خود را با طبقه‌بندی کستی در این باره به پایان می‌بریم.

چهارشنبه‌ها، ۱۹:۰۰-۰۰-۱۷
شروع دوره از ۲۸ بهمن
مهلت ثبت نام: ۲۵ بهمن

📌
شهریه‌ی چهار درس (هشت جلسه‌‌ای) ترم دوم به علاوه‌ی دو سمینار که جزئیات آن بعدا اعلام می‌شود، یک میلیون و پانصد هزار تومان
و شهریه‌ی ثبت نام تک‌درس ۴۵۰ هزار تومان است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جامعه‌شناسی سینما”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *