••آنلاین/آفلاین••
مدرسه مطالعات فیلم (دورهی دوم، ترم دوم)
زیر نظر رامتین شهبازی و نوید پورمحمدرضا
•
«نوشتن ریویو دربارهی فیلمها»
با
محسن آزرم
•
«نقد فیلم» در ایران، مثل خیلی چیزهای دیگر، تعریفهای متعددی دارد و هر نوشتهای دربارهی فیلمها، ظاهراً، در ردهی «نقد فیلم» جای میگیرد، اما آنچه «نقد فیلم» نام گرفته حسابش، قاعدتاً، از «ریویو» جداست؛ چون به خلاصهترین شکل ممکن «نقد فیلم» را برای خوانندهای مینویسند که فیلم را دستکم یکبار دیده و هیچ بدش نمیآید که دربارهی این فیلم بیشتر بداند و اگر بخواهیم همین خلاصهترین شکل ممکن را رعایت کنیم، «ریویو» را برای خوانندهای مینویسند که هنوز فیلم را ندیده و با خواندنِ همین نوشتهی کوتاه احتمالاً تصمیم میگیرد که فیلم را ببیند یا قیدِ دیدنش را بزند. با این توضیح پیداست که «ریویو» نباید نوشتهای بلند باشد و با اینکه تعداد کلمات بستگی به نویسنده، یا در واقع «هنر نویسندگی»اش دارد، بهتر است «ریویو» را به فشردهترین شکل ممکن بنویسد؛ نوشتهای با دو سه ایدهی بهخصوص که قرار نیست دربارهی همهچیزِ فیلم اظهار نظر کند؛ هرچند نویسندهاش باید شیوههای مختلف نقدنویسی را بشناسد و هیچ ایرادی ندارد اگر در «ریویو» متکی بر یکی از این شیوهها باشد. تکههایی از فیلم را که چشمش مهم ترند به دنیای نوشتهاش دعوت کند و از خلال این تکهها دست به مرورِ فیلم بزند. و همهی اینها را باید به شیوهای بنویسد که «هنرِ نویسندگی» در آن پیدا باشد و همین است که گفتهاند نوشتنِ «ریویو» دربارهی فیلمها سختتر از نوشتن «نقد» دربارهی آنهاست. در این هشت جلسه سعی میکنیم از «مفاهیم اساسی»ای که به وقت نوشتن «ریویو» باید در ذهنمان باشد سر دربیاوریم و با رویکردهایی چون «نظریهی مؤلف»، «ژانر»، «تاریخ سینما»، «سینماهای ملی»، «ایدئولوژی» و «بازیگر/ ستاره» آشنا شویم و به وقتِ نوشتنِ «ریویو» این رویکردها را در نظر داشته باشیم و دستآخر به جستوجوی «کانونهای تراکم معنا» در فیلمها برآییم و با مرور شماری از خواندنیترین «ریویو»ها دربارهی فیلمهای گوناگون راهی برای نوشتن دربارهی فیلمها پیدا کنیم.
چهارشنبهها، ۱۹:۰۰-۰۰-۲۱
شروع دوره از ۷ اردیبهشت
مهلت ثبت نام: ۵ اردیبهشت
شهریهی چهار درس (هشت جلسهای) ترم دوم به علاوهی دو سمینار که جزئیات آن بعدا اعلام میشود، یک میلیون و پانصد هزار تومان
و شهریهی ثبت نام تکدرس ۴۵۰ هزار تومان است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.