•• زنده / ضبط شده ••
مدرسه مطالعات فیلم
ترم سوم (بدون پیشنیاز ترمهای پیشین)
زیر نظر رامتین شهبازی و نوید پورمحمدرضا
•
«رویکردهای نوین در سینمای معاصر اروپا»
با پرویز جاهد
•
سینمای معاصر اروپا در قرن بیست و یکم، سینمایی متنوع، چالاک و پرتحرک بوده است. سینمایی که به شدت تحت تاثیر دگرگونیها و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قاره اروپا بعد از سقوط کمونیسم و تغییرات ژئوپولیتیک منطقهای بود از قدرتگیری جریانهای راست افراطی و نئونازیها و رشد نژادپرستی گرفته تا مهاجرت مردمان آسیبدیده از جنگ و حکومتهای استبدادی در خاورمیانه و آفریقا تا فعالیت گروههای تروریستی و جهادی مثل داعش و القاعده تا رکود اقتصادی که باعث بیکاری، بیخانمانی و فقر بسیاری از اروپاییها شد. تغییراتی که نه تنها هویت اروپا را تحت تاثیر قرار داد بلکه موجب دگرگونی هویت سینمای اروپا شد. سینمایی که در چالشی جدی با سینمای قدرتمند هالیوود و زیبایی شناسی آن، حرکت کرد و پیشنهادهای رادیکال و تازهای از نظر روایی و سبکی برای سینمای جهان داشت. سینمایی که نمایندگان آن طیف وسیعی از سینماگران کهنه کار و صاحب سبک قدیمی از گدار تا لارس فون تریه، پدرو آلمادوار، میشل هانهکه،کن لوچ، مانوئل دو الیویرا و بلا تار تا سینماگران خلاق و نوظهوری از کشورهای مختلف اروپایی از رومانی، مجارستان و یونان گرفته تا آلمان، بریتانیا، فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی از جمله روبن اسلاند در اتریش، برونو دومن، گاسپار نوئه و ژاک اودیار در فرانسه، مارن اده و کریستین پتزولد در آلمان، کریستین مونجیو و کریستی پویو در رومانی، میگوئل گومش و پدرو کوستا در پرتغال و یورگوس لانتی موس در یونان را دربرمی گیرد. در این دوره، رویکردها، گرایشها و سبکهای نوین در سینمای معاصر اروپا بر بستر تحولات تاریخی فرهنگی و ملی این قاره مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.
•
پنجشنبهها ساعت ۱۹ تا ۲۱
شروع: ۱۷ تیر
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.