••زنده / ضبط شده••
مدرسه مطالعات فیلم
ترم سوم (بدون پیشنیاز ترمهای پیشین)
زیر نظر رامتین شهبازی و نوید پورمحمدرضا
•
« نوشتن ریویو دربارهی فیلمها»
با محسن آزرم
•
«نقد فیلم» در ایران، مثل خیلی چیزهای دیگر، تعریفهای متعددی دارد و هر نوشتهای دربارهی فیلمها، بر اساس مشهورترینِ این تعریفها، در ردهی «نقد فیلم» جای میگیرد، اما آنچه «نقد فیلم» نام گرفته حسابش، قاعدتاً،از «ریویو» جداست؛ چون «نقد فیلم» را به خلاصهترین شکل ممکن، برای خوانندهای مینویسند که فیلم را دستکم یکبار دیده و هیچ بدش نمیآید که دربارهی این فیلم بیشتر بداند و اگر بخواهیم همین خلاصهترین شکل ممکن را رعایت کنیم، «ریویو» را برای خوانندهای مینویسند که هنوز فیلم را ندیده و با خواندنِ همین نوشتهی کوتاه احتمالاً تصمیم میگیرد که فیلم را ببیند یا قیدِ دیدنش را بزند. با این توضیح پیداست که «ریویو»نباید نوشتهای بلند باشد و با اینکه تعداد کلمات بستگی به نویسنده، یا در واقع هنر نویسندگیاش دارد، بهتر است «ریویو» را به فشردهترین شکل ممکن بنویسد؛ نوشتهای با دو سه ایدهی بهخصوص که قرار نیست دربارهی همهچیزِ فیلم اظهار نظر کند؛ هرچند نویسندهاش باید شیوههای مختلف نقدنویسی را بشناسد و هیچ ایرادی ندارد اگر در «ریویو» متکی بر یکی از این شیوهها باشد. تکههایی از فیلم را که چشمش مهم ترند به دنیای نوشتهاش دعوت کند و از خلال این تکهها دست به مرورِ فیلم بزند. و همهی اینها را باید به شیوهای بنویسد که «هنرِ نویسندگی» در آن پیدا باشد و همین است که گفتهاند نوشتنِ «ریویو» دربارهی فیلمها سختتر از نوشتن «نقد» دربارهی آنهاست. در این هشت جلسه سعی میکنیم از «مفاهیم اساسی»ای که به وقت نوشتن «ریویو» باید در ذهنمان باشد سر دربیاوریم و به جستوجوی «کانونهای تراکم معنا» در فیلمها برآییم و با مرور شماری از خواندنیترین ریویوها دربارهی فیلمهای گوناگون راهی برای نوشتن دربارهی فیلمها پیدا کنیم.
•
چهارشنبهها، ساعت ۱۹ تا ۲۱
شروع: ۱۶ تیر
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.